Mikä vertaisosaaja?

• Vertaisosaaja on osallistunut Autismi- ja Aspergerliitto ry:n järjestämään vertaisosaajakoulutukseen.
  • Vertaisosaajatoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jossa vertaisen voi kohdata omassa arkiympäristössä, sähköpostitse, soittamalla tai vaikka Skypen välityksellä.
  • Vertaisosaajan kanssa voit sopia tapaamisen (1–3 kertaa), jos vertaisosaaja löytyy omalta paikkakunnaltasi. Tapaamispaikan ja ajan voitte valita keskenänne.
  • Vertaisosaajalla on kokemusta siitä, kun perheenjäsen tai hän itse on saanut autismikirjon diagnoosin. Hän on sinut asian kanssa ja valmis tukemaan toisia, joille diagnoosi on vielä tuore.
  • Vertaisosaaja tietää, miten autismikirjo voi vaikuttaa omaan tai perheen arkeen. Hän tunnistaa autismikirjon erityispiirteitä ja osaa kertoa niihin liittyviä kokemuksia elämästä. Hän tietää, että elämä on välillä haasteellista, mutta osaa antaa positiivista tukea sitä tarvitsevalle.
  • Vertaisosaaja tuo tärkeää tietoa oman elämänkokemuksensa kautta ammattilaisten antaman tiedon rinnalle.
  • Vertaisosaaja osaa ohjata tukea tarvitsen mukaan jäsenyhdistyksen toimintaan ja rohkaista olemaan yhteydessä ammattilaisiin tai Autismi- ja Aspergerliiton palveluneuvontaan.

Yhteydenottopyyntö vertaisosaajalle >>

Ennen yhteydenottoa otathan huomioon, että vertaistukea on tarjolla täysi-ikäisille