Tuetut lomat

Maaseudun terveys- ja lomahuolto (MTHL) järjestää yhteistyössä Autismi- ja Aspergerliiton kanssa tuettuja lomia. Nämä lomat ovat suunnattu perheille, jossa on autismikirjon henkilö. Lisäksi MTHL järjestää yhdessä Autismi- ja Aspergerliiton, ADHD-liiton ja Aivoliiton kanssa ns. kolmikannan yhteisiä tuettuja lomia. Nämä yhteistyössä toteutetut lomat ovat suunnattu perheille, jossa on neurokirjon lapsi, nuori tai aikuinen.

Kuka voi hakea

Tuetut lomat ovat sosiaalista lomatoimintaa. Tuettua lomaa voivat hakea eri-ikäiset Suomessa vakituisesti asuvat henkilöt, joilla ei ole muuten sosiaalisista, terveydellisistä tai taloudellisista syistä mahdollisuutta lomailuun. Lomia järjestetään erikseen eri kohderyhmille ja eri teemoilla. Teemat ja kohderyhmät voi tarkistaa kunkin vuoden haettavista lomista. Lomalle hakeutuvan tulee selviytyä lomalla itsenäisesti tai oman avustavan henkilön kanssa.

Lomille hakeminen

Lomille haetaan Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon tuettujen lomien hakukaavakkeilla, joita voi tulostaa joko MTLH :n nettisivuilta tai täyttää sähköisenen hakemus internetissä. Hakuaika lomille loppuu kolme kuukautta ennen loman alkua. Hakija itse perustelee lomatuen tarpeen vapaamuotoisesti hakemuksessa. Lääkärinlausuntoja tai muita todisteita loman tarpeesta ei tarvita. Hakemukset käsitellään MTLH :ssa ja he myöntävät lomatuen katsomilleen eniten lomaa tarvitsemille henkilöille.

Lomatukea voidaan myöntää kahden vuoden välein. MTLH tekee lomatukipäätökset ja ilmoittaa niistä vain valituille henkilöille ja perheille n. 2 kk ennen loman alkua. Kielteisestä päätöksestä ei ilmoiteta.

Lomien omavastuuosuus on 20€/henkilö/vuorokausi ja alle 17vuotiaat lapset lomailevat ilman omavastuuta. Matkakustannuksista lomakohteeseen vastaa lomalainen itse.

Lomatukihakemus ja ohjeet: www.mtlh.fi

Tuettu loma sisältää täysihoidon, majoituksen jaetuissa 2 hengen huoneissa tai perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa sekä ryhmälle suunnatun lomaohjelman.

Autismi- ja Aspergerliitolle myönnetyille lomille osallistuu aina vertainen (liiton kouluttama vertaishenkilö, vertaisperhe, vertaisosaaja, tai kokemusosaaja). Liiton työntekijät eivät pääsääntöisesti ole tavattavissa näillä lomilla. Yhteisesti Autismi- ja Aspergerliitolle, Aivoliitolle ja ADHD-liitolle myönnetyille tuetuille lomille osallistuu työntekijä jostain näistä kolmesta eri järjestöstä.

Lisätiedot:

Autismi- ja Aspergerliitto järjestösuunnittelija Katriina Siiskonen,

katriina.siiskonen(at)autismiliitto.fi tai puh. 050 340 9180

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto, lomat(at)mtlh.fi tai puh. 010 2193 460.

Tuetutlomat 2018