Prerona-projektin toiminta

Prerona-projektin yhteistyökumppani SWAC on paikallinen vanhempainyhdistys Bangladeshissa. Sen perustivat vuonna 2000 autismin kirjon lasten vanhemmat. Siihen aikaan Bangladeshissa ei ollut saatavana minkäänlaista koulutusta tai kuntoutusta autismin kirjon lapsille. SWACin perustaminen oli monelle lapselle ainoa toivo saada varhaiskuntoutusta.

SWACilla oli vuonna 2015 kaksi koulua. Toinen on Dhakassa ja toinen Rangamatin heimoalueella. Oppilaina oli autismin kirjon lapsia ja nuoria sekä myös kuuroja ja kehitysvammaisia. Koulujen ikärakenne vaihtelee 3–26 vuoteen. Sinne jonottavat pääsyä sadat lapset ja nuoret.

SWACin toiminnassa painottuu yhteisöllisyys, osallisuus ja oman kulttuurin vahvuudet. Kouluilta saa varhaiskuntoutusta ja perusopetusta. Kouluilla tehdään käsitöitä ja kuvataidetta, musisoidaan ja tanssitaan. Oppilaat ovat vuosien varrella osallistuneet moniin taidekilpailuihin ja esiintyneet erilaissa tilaisuuksissa.

SWAC antaa ohjausta ja tukea maakuntiin ja sisaryhdistyksille. Opettajia ja vanhempia myös koulutetaan. Varainhankinnan ja autismiasioiden eteenpäin viemiseksi tehdään koululla paljon työtä.

Koulun kulut maksetaan vapaaehtoisten lahjoituksilla ja oppilaiden koulumaksuilla. Suurin haaste on pysyvän rahoituksen saaminen.

Projektin vaiheet

Projektin ensimmäinen vaihe 20072009

Projektin ensimmäisen vaiheen aikana keskityttiin varhaiskuntoutuksen ja perusopetuksen kehittämiseen. Projektiin palkattiin paikallinen koordinaattori Md Mofijul Islam suomalaisen koordinaattorin työpariksi.  Koululle hankittiin tarvittavaa opetus- ja kuntoutusmateriaalia. Opettajia koulutettiin valmistamaan oppimateriaaleja kierrätettävistä materiaaleista.

Yksi tärkeimmistä saavutuksista oli slummiluokkien avaaminen koululle. Slummien lapsille opetus ja ruoka ovat ilmaisia.

Vierailimme suomalaisen koulutustyöryhmän kanssa molempina vuosina Bangladeshissa kouluttamassa SWACin opettajia ja vanhempia. Pidimme luentoja myös yliopistoilla ja isoissa sairaaloissa.

Projektin toinen vaihe 2009–2011

Koulun oman opetussuunnitelman tekeminen saatiin hyvälle alulle. Se oli projektin toimintavuosina ainoa laatuaan erityisopetuksen parissa Bangladeshissa. Koulun oppilaille tehtiin henkilökohtaiset opetussuunnitelmat. Erilaisia käytännön työtä helpottavia arviointimenetelmiä kehitettiin yhdessä ja otettiin käyttöön.

Projektin koulutustyöryhmä järjesti opettajille ja vanhemmille työpajoja Dhakassa ja Rangamatissa. Vuoden 2011 koulutusmatkalla mukana oli myös iloinen ja ahkera joukko suomalaisia vapaaehtoisia. He osallistuivat projektin toimintoihin arvokkaalla työpanoksellaan.

Vuosien varrella työpajojen tärkeimmiksi aiheiksi nousivat mm. haastava käyttäytyminen, kommunikaatio, perheiden yleinen jaksaminen ja arjen hallinta.  Projekti tuki vanhempien verkostojen toimintaa. Opettajien työhyvinvointia ja motivaatiota kannustettiin yhteisillä retkillä ja koulutuspäivillä.

Bangladeshin paikallinen projektipäällikkö ja 2 opettajaa vierailivat Suomessa keväällä 2009. He tutustuivat suomalaiseen autismikuntoutukseen ja järjestömaailmaan.

SWACin sisaryhdistysten toiminta lähikaupungeissa Chittagongissa ja Bograssa saatiin hyvälle alulle. SWAC kävi niissä säännöllisesti kouluttamassa. Vuonna 2010 kaksi kiertävää opettajaa aloitti työnsä Dhakan vaikeakulkuisissa slummeissa. Opetusmenetelmänä oli yhteisöllinen lattiaopetus eli floortime, josta hyödyn saa koko perhe. Prerona-projekti maksoi lasten koulutusmateriaalit ja opettajien palkat.

Bangladeshin rikkaaseen kulttuuriin kuuluvat monet alkuperäiskansat. Valitettavasti heidän oma kulttuurinsa jää valtakulttuurin jalkoihin eivätkä heidän ihmisoikeutensa toteudu. Alkuperäiskansojen vammaisille lapsille ei ole tarjolla perusopetusta.

SWAC aloitti heinäkuussa 2011 uuden koulun Bangladeshin heimoalueella Rangamatissa. Siellä aloitti opinnot kahdeksan innokasta oppilasta. Koulun toiminta painottuu oman kulttuurin vahvuuksiin.

Projektin kolmas vaihe 2012–2014

Projekti sai Ulkoasiainministeriöltä jatkorahoituksen vuosille 2012–2014. Projektivuosien aikana nousi esiin huoli aikuistuvien nuorten tulevaisuudesta. Syksyllä 2012 koululla aloitettiin valmentavien opintojen opiskelu paikalliseen kulttuuriin soveltaen. Valmentavien opintojen tilojen kunnostamisen suunnitteli arkkitehti Johannes Jutila. Se toteutettiin yhdessä koulun oppilaiden, opettajien ja vanhempainverkostojen kanssa.

Nuoret siirtyvät valmentavalle puolelle 14–15-vuotiaina. Opetuksen tavoitteena on nuorten elämänhallinnan paraneminen ja työtaitojen oppiminen. Siellä opiskellaan erilaisia kädentaitoja ja tehdään monipuolisia käsitöitä. Tavoitteena on kehittää koulun käsityötoimintaa ja tehdä tuotteille kattava myyntisuunnitelma.

SWAC aikoi perustaa oman, pienen kaupan  koulun yhteyteen.

Projektivuosina keskityttiin myös nuorten työllistymismahdollisuuksien luomiseen. Se vaatii paljon asennekasvatusta ja työnantajayhteistyötä maanlaajuisesti.

Projektin uutena kohderyhmänä olivat koulun autismin kirjon lasten ja nuorten lisäksi alkuperäiskansojen vammaiset lapset ja nuoret. Rangamatin heimoalueen koulusta oli tavoitteena tehdä toimiva ja oman kulttuurin mukainen opinahjo.

SWACin koulutustyöryhmä vieraili Suomessa keväällä 2012. He olivat Keskuspuiston ammattiopiston opetuksessa ja osallistuivat projektin eri tapahtumiin. Suomalaiset projektiasiantuntijat ja kouluttajat Tiina Alkio ja Tapani Nurmi yhdessä suomalaisen koordinaattorin Marja Helinä Nuutisen kanssa vierailivat Bangladeshissa 2012 ja 2013 kouluttamassa opettajia. Työpajoissa käytettiin toiminnallisia ja osallistavia menetelmiä.

Projektin tuloksia

Prerona-projektin tulokset näkyivät parhaiten oppilaiden yksilöllisessä edistymisessä ja kehityksessä. Oppilaiden ja heidän perheidensä elämänhallinta ja hyvinvointi parantui. Koulun opettajien tietotaito autismista oli ajanmukainen. He olivat innokkaita oppimaan uutta ja motivaatio työhön oli pienestä palkasta huolimatta korkea.

Yksi projektin näkyvimpiä saavutuksia oli neurologisten häiriöiden lobbaaminen osaksi Bangladeshin vammaislakia. SWACin koululla vieraillut pääministeri Sheikh Hasinan tytär Saima Hossain Putul otti autismin sydämenasiakseen. Suurin ongelma lain toteutumisessa on sen valvonta käytännössä.

Tärkeä ja näkyvä osa projektin toimintaa olivat SWACin järjestämät autismitietoisuuskampanjat. Autismia tehtiin näkyväksi mm. hevoskärryajelulla läpi Dhakan ja vuosittaisilla Maailman Autismitietoisuuspäivän tapahtumilla. Koko koulu osallistui kampanjoihin ja sai paljon medianäkyvyyttä.

Tulevaisuuden haasteita

Prerona-projekti mallitti Bangladeshiin valmentavan koulutuksen, mutta valmentavien opintojen jälkeen bangladeshilaisille autismin kirjon nuorille ei ole tarjolla jatkokoulutusta, työtä eikä päivätoimintaa kuten Suomessa. Erityisopetuksen tilanne Bangladeshissa on edelleen surkea. Pääkaupungissa Dhakassa on muutama erityisopetusta tarjoava koulu.

Peruskoulutuksen jälkeisiä opintoja ei ole tarjolla lainkaan. Tästä syystä SWACin suuri tulevaisuuden unelma on perustaa Dhakaan ammatillinen työ- ja toimintakeskus autismin kirjon nuorille aikuisille. Se toimisi mallina koko maan erityisopetukselle. Vaikka Bangladeshin laissa on 10 % kiintiö vammaisten ihmisten työllistämiseen, se ei toteudu käytännössä. Vammaisen henkilön on melkein mahdotonta löytää työtä ja etenkin autismin kirjon ihmisten tilanne on huolestuttavin.

SWAC sai vuonna 2013  60 000 euron lahjoituksen Pubali-pankilta. Se oli tarkoitettu hallituksen SWACille osoittaman maapalan ostoon. Sinne on tarkoituksena suunnitella ja rakentaa ammatillinen työ- ja toimintakeskus oppilaille. Siellä olisi mahdollisuus myös pitkäaikaiseen asumiseen ja sen harjoitteluun. Suurimpana haasteena on keskuksen rakentamisen rahoittaminen. Sponsoreita ja rahoittajia tarvitaan. Keskus olisi Bangladeshin kontekstissa täysin ainutlaatuinen ja toimisi mallina muille vastaaville paikoille.

SWACin koululla on myös kummitoimintaa.  Kummien keräämillä varoilla tuetaan slummien ja Rangamatin lasten koulunkäyntiä, heidän elämänhallintaansa ja tulevaisuuden toiveitaan. Kahdeksan slummilasta on jo saanut kummit Suomesta. Uusia kummeja kaivataan.