Prerona-projekti 2007–2015

Autismi- ja Aspergerliitto teki Prerona-projektin puitteissa kehitysyhteistyötä Bangladeshissa vuosina 2007-2015.

Projektin tavoitteet

• kehittää autismin kirjon lasten ja nuorten koulutusta ja kuntoutusta
  • luoda Bangladeshin kulttuuriin sopivaa autismikoulutusmalli
  • viedä autismitietoisuutta eri puolille Bangladeshia.
Prerona-projekti oli Suomen Ulkoasianministeriön rahoittama vammaishanke.

Projektin paikallinen yhteistyökumppani oli Society for the Welfare of Autistic Children eli the SWAC.
Tärkein yhteistyökumppani Suomessa oli Keskuspuiston ammattiopisto.

Projektin materiaalit

Projektista on tehty elokuva "Unelma ihmisarvoisesta elämästä - autismityötä Bangladeshissa". Sitä voi ostaa Autismiliiton verkkokaupasta.

"Getting our voices heard -tarinoita autismin kirjon perheistä Suomessa ja Bangladeshissa”, Marja-Helinä Nuutinen, 2010

Projektista on tehty kaksi gradua, joista toista voi lainata liitosta:

Marja Helinä Nuutinen: Kohti loistavaa tulevaisuutta – autismin kirjon lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä kohtaamat haasteet Bangladeshissa ja Suomessa Prerona-projektin tulosten mukaisesti (HUMAK 2009)

***
Yhteistyö Bangladeshissa jatkui Srijon-projektilla, jota hallinnoi Keskuspuiston ammattiopisto. Sekin projekti on nyt päättynyt. SWAC jatkaa omillaan ja suunnittelee työ- ja toimintakeskuksen rakentamista sekä etsii rahoittajia rakennusprojektille. Arkkitehtuurinen suunnitelma keskukselle tehtiin viime syksynä yhdessä paikallisten arkkitehtien kanssa Keskuspuiston ammattiopiston projektissa ja paikallisia opettajia koulutettiin ammattillisiksi opettajiksi.

Lisätietoa hankkeesta:
projektipäällikkö