Kyllin hyvä tuettu elämä -projekti 2010–2014

Asiakaslähtöisen asumisen ja toiminnan tukemisen projekti oli Autismi- ja Aspergerliiton hanke, jossa kehitettiin ja tuotiin esille aikuisen autismin kirjon henkilön yksilöllistä asumista ja arkea tukevia ratkaisuja.

Projekti oli valtakunnallinen ja toimi yhteistyössä useiden paikallisten toimijoiden kanssa. Projektin toteuttivat Autismi- ja Aspergerliiton projektipäällikkö ja projektikumppaneiden nimeämät 13 avainhenkilöä yhdessä omien työyksikköjensä kanssa.

Projektin toimintaa tuki Raha-automaattiyhdistys.

Projektin tavoitteet

• Edistää runsaasti tukea tarvitsevien autististen henkilöiden arjessa selviytymistä, kuntoutumista ja osallisuutta.
  • Lisätä käytännön osaamista lähityöntekijöille, omaisille sekä autistisille henkilöille itselleen.
  • Luoda turvallisia asumis- ja toiminta- ja työympäristöjä.
  • Tuoda osaamisen kehittämisen kautta laatua palveluihin.
  • Koota selkeän ja suunnitelmallisen autismityön malleja.
  • Tukea ammatillista kehittymistä autismityössä.
  • Juurruttaa ja levittää projektissa koottua tietoa projektikumppaniyhteisöjä laajemmin autismin kirjonhenkilöille, heidän perheillensä sekä ammattilaisille.

Projektin toiminta

Projekti koulutti ja ohjasi mukana olevien projektikumppaneiden toimintayksiköiden avainhenkilöitä ja lähityöntekijöitä. Koulutuksessa keskityttiin arjesta nouseviin kehittämistarpeisiin. Jokainen toimija toteutti omassa toimintaympäristössään autismityön kehittämishankkeen.

Projekti toi esille aikuisen autismin kirjon henkilön arjen haasteita artikkelien, julkaisujen ja seminaarien avulla. Projektissa jaettiin tietoa kehittämishankkeiden tuotoksista, hyvistä autismityön malleista ja projektiin liittyvän tutkimuksen tuloksista.

Projekti kokosi paikallisten toimijoiden kanssa kehittämishankkeiden pohjalta aikuisen autismin kirjon henkilön asumista tukevan Hyvä arki -oppaan. Vuonna 2012 järjestettiin myös yleisökoulutuksia aiheen ympärille.

”Hyvä arki – Työkaluja asumisen ja toiminnan kehittämiseen” (toim. Elina Vienonen, 2013). Kirjassa kuvataan projektin aikana asumisen ja toiminnan yksiköissä tehtyjä kehittämistöitä. Hyvä arki -opasta voi ostaa Autismi- ja Aspergerliiton verkkokaupasta.