Aktiivinen ikääntyminen autismin kirjolla -projekti 2013–2016

Raha-automaattiyhdistyksen tukemassa Aktiivinen ikääntyminen autismin kirjolla -projektissa toteutettiin ympäri Suomea eri yhteystyökumppaneiden kanssa paikallisia kehittämishankkeita. Hankkeiden tavoitteena oli kehittää uusia ikääntyneiden autismikirjon henkilöiden tarpeista lähteviä toimintamalleja.

Aktiivinen ikääntyminen autismin kirjolla -projektissa koulutuksilla oli keskeinen merkitys. Koulutuksia järjestettiin eri puolella Suomea sekä ikääntymisestä että autismin kirjosta.

Projekti huipentui joulukuussa 2016 Tampereella järjestettyyn Olemme jotain erityistä – autismikirjon tapahtumaan. Tapahtumassa luennoi kansainvälinen autismikirjon ja ikääntymisen asiantuntija Cos Michael.

Tapahtuman tunnelmia voit katsoa täältä >>

Lue myös Cos Michaelin vaiherikkaasta elämästä kertova artikkeli >>

Projektin tavoitteita olivat

• Tukea ikääntyvien autismin kirjon henkilöiden sekä heidän lähipiiriensä hyvää ja mielekästä

elämää.

• Kehittää uusia työtapoja autismin kirjon henkilöiden toimintakyvyn ja oman tahdon ilmaisun

ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi.

• Levittää vanhuspalveluihin autismiin liittyvää tietoa.

• Tukea autismityön ammattihenkilöstöä tunnistamaan ikääntymisen mukanaan tuomia muutoksia.

Autismikirjo ja ikääntyminen -verkkosivut

Projektissa tuotettiin Autismikirjo ja ikääntyminen -verkkosivut, jonne on koottu kaikki projektissa tuotetut materiaalit ja kerätyt tiedot ikääntymisestä autismin kirjolla. Sivuille on koottu omat osionsa autismikirjon henkilöille, heidän läheisilleen ja ammattilaisille. Voit etsiä juuri sinulle kohdennettua tietoa ikääntymisestä autismin kirjolla.

Sivujen materiaalipankista löytyvät Autismin kirjon elämänkaarella -videot, henkilötarinat, projektissa tuotetut esitteet ja oppaat sekä menetelmiä kommunikaation ja vuorovaikutuksen tueksi.

Sivut on tarkoitettu niin autismikirjon henkilöille itselleen ja heidän läheisilleen kuin myös ammattilaisille. Ammattilaiset voivat hyödyntää verkkosivujen sisältöjä esimerkiksi sosiaali- ja terveydenalan oppilaitoksissa opetuskäytössä tai henkilökunnan koulutustilaisuuksissa.

Kuva etusivusta

Vieraile sivuilla osoitteessa: