Aune-projekti 2003–2009

Autismi- ja Aspergerliiton Aune-projektin tavoitteena oli luoda valtakunnallinen autismin osaajien eli Aune-verkosto, jonka avulla autismityötä tekevät ammatti-ihmiset ja perheet saavat paremmin tietoa, koulutusta ja vertaistukea.

Verkoston avulla tehostetaan eri ammattikuntien yhteistyötä, järjestetään koulutusta ja jaetaan tietoa kaikkien autismin kirjoon kuuluvien henkilöiden elämänlaadun parantamiseksi.

Aune työskentelee autismin kirjoon kuuluvien henkilöiden ja heidän perheidensä kanssa. Hän tuntee alueensa ammattihenkilöt, jotka toimivat saman kohderyhmän kanssa. Aune on tottunut moniammatilliseen työhön ja tietää toimivan yhteistyön merkityksen ja haasteet.

Projektissa haettiin Autismi- ja Aspergerliittoon valtakunnallinen autismin osaaja eli Pää-Aune.
Pää-Aunen vastuulla on alue-Aunejen osaaminen ja heidän koulutustarpeisiinsa vastaaminen.
Yhdessä alue-Aunejen kanssa Pää-Aune luo valtakunnallisen autismikoulutusstrategian sekä edistää autismitutkimusta.

Aune-projekti toteutettiin RAY:n tuella.

Aunet-ammattilaisverkosto on vieläkin toiminnassa. Katso tarkemmat tiedot tästä.