Arjessa alkuun -projekti

Arjessa alkuun -projekti on saanut STEA:n (entinen RAY) rahoituksen vuosille 2014–2017. Projektissa on kehitetty yhteistyössä jäsenyhdistysten kanssa varhaisen tuen tapoja ja tuotu vertaisosaamista avuksi arkeen. Projektissa on koulutettu eri puolilla Suomea vapaaehtoisia vertaisosaajia, jotka antavat tukea, kun autismikirjon diagnoosi on tuore tai ei ole vielä varmistunut.

Ammattilaisyhteistyötä tehdään tiiviisti varsinkin lasten ja nuorten diagnosointeja ja varhaisvaiheen kuntoutusta tekevien tahojen kanssa.

Tavoitteet

• Kehittää järjestölähtöistä varhaista tukea. Koulutetut vertaisosaajat tukevat rinnalla kulkien perheitä ja aikuisia, joille autismikirjon diagnoosi on tuore.
  • Jäsenyhdistysten jäsenten voimavarojen ohjaaminen niin, että uusia perheitä pystytään tukemaan vertaisosaajien tuella.
  • Elämänlaadun kohentuminen ja voimaantuminen positiivisen vertaistuen avulla.
  • Tiedon kerääminen arjen selviytymiskeinoista.
  • Kokemustiedon ja ammattilaistiedon yhteensovittaminen ja yhteistyön lisääminen.

Yhteistyökumppanit

• Förbundet De Utvecklingstördas Väl