Autismi- ja Aspergerliiton palveluneuvonta

Palveluneuvontaan voi olla yhteydessä ma-to klo 12–15

•  puhelimitse 050 467 3130
  •  sähköpostitse palveluneuvonta(at)autismiliitto.fi

Autismi- ja Aspergerliitossa palveluneuvontaa antavat liiton järjestösuunnittelijat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Palveluneuvonta-aikojen mahdollisista peruutuksista ilmoitetaan Ajankohtaista-palstalla.

Mitä palveluneuvonta on?

Palveluneuvonta on asiakaslähtöistä, valtakunnallista ja maksutonta, tiedottavaa neuvontaa.

• Tarjoamme julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita koskevaa neuvontaa ja ohjausta.
  • Palveluneuvonta on tarkoitettu autismikirjon henkilöille, heidän omaisilleen ja läheisilleen sekä heidän kanssaan työskentelevälle ammattihenkilöstölle, viranomaisille ja muille tahoille.

Tavoitteena on ohjata yhteydenottaja oman lähialueen palvelujen piiriin sekä löytää ja esitellä vaihtoehtoja mm. autismikirjon henkilöiden toimintakyvyn ylläpitämisen, itsenäisyyden ja arjessa selviytymisen tukemiseen. Tarkoitus on ohjata yhteydenottaja eteenpäin oikeaan paikkaan hakemaan jatkoapua tilanteeseensa.

Palveluneuvonta ei ole terapiaa eikä se laajene yksilökohtaiseksi palveluohjaukseksi.

Palveluneuvonta on puolueetonta, aatesuunnista vapaata ja yksilöä kunnioittavaa.

Miten otan yhteyttä?

Palveluneuvontaan voi olla yhteydessä puhelimitse ja sähköpostitse.

Palveluneuvonta ei vastaa tekstiviesteihin.

Yhteydenoton voi tehdä myös anonyymisti. Avoimen Internet-sähköpostin turvallisuutta ei voida varmistaa, joten sähköpostia voidaan käyttää ainoastaan yleistä neuvontaa koskevaan asiointiin. Arkaluontoisten tietojen lähettämistä sähköpostin kautta tulee välttää. Tarvittaessa on mahdollista sopia etukäteen henkilökohtaisesta käynnistä liiton toimistoille Helsinkiin, Ouluun tai Kouvolaan (ks. palveluneuvonnan yhteystiedot ajan sopimiseksi).

Miten tietojani käsitellään?

Yhteydenottajien henkilötietoja ei kerätä eikä niitä tallenneta. Ainoastaan yhteydenottojen määrät, aiheet ja kestot tallennetaan seurantaa varten. Kaikilla palveluneuvontaa liitossa antavilla on vaitiolovelvollisuus. Keskustellut asiat ovat luottamuksellisia ja jäävät yhteydenottajan ja neuvojan välisiksi.

Usein kysyttyä

Miten pääsee tutkimuksiin, jos epäilys autismin kirjon oireyhtymästä herää?

Lakineuvonta

Lakitoimisto Kumpuvuoren neuvontapuhelin Lakilinja tarjoaa lakineuvontaa puhelimitse joka päivä. Lakineuvontaa annetaan vain vammaisoikeusasioihin liittyen.

Lakineuvontaa annetaan joka päivä (ma-su) klo 17–18, puh. 050 552 0024.

Lisätiedot ja neuvonnan ehdot:

www.kumpuvuori.fi