Aistirauha-kampanja

Aistirauha

Tiesitko, että eri tutkimusten mukaan 70-90 prosentilla autismikirjon henkilöistä on arvioitu esiintyvän aistitoiminnan erilaisuutta? Autismi- ja Aspergerliitto kannustaa kaikkia osallistumaan #aistirauha-kampanjaan, jossa tuodaan esiin autismikirjon henkilöiden niin aisteihin liittyviä haasteita kuin voimavaroja. Alta löydät tapoja, miten sinä, perheesi, ystäväsi tai työkaverisi voitte osallistua!

1. Järjestä kouluun, työpaikalle tai tapahtumaan hiljainen huone

• Hiljainen huone on tarkoitettu hiljaista oleskelua ja rentoutumista varten.
  • Hiljaisesta huoneesta hyötyvät kaikki. Kuka tahansa voi käyttää huonetta.
  • Hiljainen huone ei tarkoita aistitonta huonetta vaan tilaa, jossa aistiärsykkeitä on vähennetty esimerkiksi sammuttamalla osa valoista.
  • Järjestä tilaan erilaisia oleskelumahdollisuuksia, kuten säkkituoleja, jumppamattoja tai -palloja, nojatuoleja ja tyynyjä. Sisusta kuitenkin väljästi.
  • Varaa tilaan korvatulppia tai kuulokkeita, niin huoneen ulkopuolelta mahdollisesti kaikuvat äänet eivät häiritse.
  • Jaa kuva hiljaisesta huoneesta sosiaalisessa mediassa ja käytä hashtagia #aistirauha. Voit lähettää kuvan halutessasi myös pienen tarinan kera osoitteeseen sini.rantanen(at)autismiliitto.fi. Jaamme kuvan liiton Facebook- ja Twitter-sivuilla.

2. Kerro, millä tavalla sinun aistikokemuksesi ovat erityisiä

• Kerro kuvalla, videolla tai tekstillä omista aistikokemuksistasi. Mitä haasteita erilaiseen aistitoimintaan sinulla liittyy? Millaista iloa taas saat aisteista?
  • Jaa tarinasi sosiaalisessa mediassa ja käytä hashtagia #aistirauha tai lähetä tarinasi kuvan kera osoitteeseen sini.rantanen(at)autismiliitto.fi

3. Jaa some-kanavissasi #aistirauha-aiheisia postauksia

• Hyvä tapa levittää tietoa ja osallistua kampanjaan on peukuttaa. Tykkää, jaa ja kommentoi aisteihin liittyviä postauksia!