Ammattilaisverkosto (Aunet)

Aunet (Autism Networks) -ammattilaisverkosto on autismityön valtakunnallinen verkosto, joka kokoaa autismialan osaajia. Tavoitteena on vahvistaa ammattilaisten yhteistyötä alueellisesti ja valtakunnallisesti sekä jakaa tietoa. Verkoston tavoitteena on autismikirjon henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin edistäminen.

Alueilla toimivat verkostot kokoontuvat 1-2 kertaa vuodessa ja tämän lisäksi verkoston jäsenet saavat tarvittaessa tukea ja tekevät yhteistyötä alueillaan.

Liiton tavoitteena on Aunet -ammattilaisverkoston avulla tehostaa eri ammattikuntien yhteistyötä, järjestetään koulutusta ja tiedottaa autismikirjoon liittyvistä uusista projekteista ja tutkimuksesta. Aunet-ammattilaisverkosto tukee palveluiden ja niitä tarvitsevien kohtaamista sekä edistää tuen ja palveluiden piiriin ohjautumista.

Aunet-verkostosta voi etsiä paikallisia ja/tai autismikirjon tuntevia toimijoita. Aunet-verkoston jäseniin voi olla yhteydessä autismikirjoon liittyvissä kysymyksissä sekä heiltä voi kysyä tietoa niin paikallisista kuin valtakunnallisista palveluista. Verkoston jäsenet ja organisaatiot ovat itse määrittelleet autismitietämyksensä.

Aunet- ammattilaisverkosto

• tehostaa eri ammattikuntien välistä yhteistyötä
  • mahdollistaa kokemusten jakamisen
  • tehostaa palveluiden ja niitä tarvitsevien kohtaamista
  • saa tietoa autismikirjoon liittyvistä uusista projekteista ja tutkimuksesta
  • kokoaa ja jakaa tietoa autismikirjoon liittyvistä käytännöistä ja hyvistä kokemuksista.

Aunet -ammattilaisverkosto on kolmiportainen

Pää-Aunena toimii Autismi- ja Aspergerliiton työntekijä ja hänen vastuullaan on verkoston koordinointi, hallinta ja ylläpito. Pää-Aune toimii myös yhteistyön vetäjänä, verkoston aktivoijana ja kehittäjänä.

Alue-Aunet ovat eri alueilla sekä eri organisaatioissa toimivia henkilöitä, joiden tehtävänä on ylläpitää alueellista ammattilaisverkostoa sekä olla tiedon välittäjiä kentän, oman organisaation ja liiton välillä. Alue-Aunet tuovat Aune-ammattilaisverkostoon oman paikallistuntemuksensa. Ammattilaisverkostossa on kolmetoista (13) Alue-Aunea ja heidän toimialueet kattavat koko Suomen.

Kenttä-Aunet ovat autismialan asiantuntijoita ja ammattilaisia. Kenttä-Aune on työntekijä, joka työnsä puolesta on tekemisissä autismikirjoon kuuluvien henkilöiden kanssa ja on muutoin perehtynyt autismikirjoon ja kuntoutukseen. Kenttä-Aune voi olla minkä tahansa ammattialan edustaja.

Ruotsinkielinen alue ulottuu länsirannikolta Kokkolasta Loviisaan. Osa ruotsinkielisistä osaajista löytyy omien maakuntien kohdalta.

Haluatko liittyä Aunet -verkostoon tai saada lisätietoja?

Ammattiosaajat

Yhteisöt

Ota yhteyttä: pää-Aune Katriina Siiskonen p. 050 340 9180, katriina.siiskonen(at)autismiliitto.fi

Tietosuoja

Sivuiltamme voit lukea tarkemmin henkilötietojen käsittelystä.