kupla_jatkettu_netti_banneri_Tekstillä2

100 AUTISMIA

Kaikki autismikirjon henkilöt ovat erilaisia ja he kokevat autismin eri tavoin. Tästä huolimatta monella ulkopuolisella on edelleen rajoittuneita mielikuvia siitä, miten autismikirjon henkilöt käyttäytyvät ja jopa siitä, miltä autismikirjolla olevan henkilön pitäisi näyttää. Mediassa näitä stereotypioita vahvistavat usein hahmot, kuten selkeästi autistinen Sademies tai Asperger-piirteinen Silta-sarjan Saga Norén. Vaikka stereotypiat monesti auttavat meitä ymmärtämään eri asioita ja ilmiöitä, ne voivat myös rajoittaa ymmärrystämme.

Autismikirjon henkilö voikin kokea elävänsä ikään kuin kuplassa, joka jää hänen ja muun maailman väliin. Hän ei ehkä tule ymmärretyksi oikein, kuulluksi kun hänellä on asiaa tai nähdyksi muuten kuin stereotypioiden kautta.

100 autismia -kampanjalla haluamme rikkoa autismikuplia ja kertoa, miten laaja joukko erilaisia ihmisiä mahtuu autismikirjoon. On puhumattomia, paljon puhuvia, sosiaalisia, yksin viihtyviä, pilkuntarkkoja, suuripiirteisiä, kujeilevia, vakavia ja erityisiä autismikirjon henkilöitä. Siksi puhummekin kirjosta. Ei ole olemassa vain yhtä autismia, vaan sata – ainakin!

Opi tuntemaan autismikirjo ja puhkaise kanssamme autismikuplat!

"Haluan rikkoa stereotypian, että meillä ei olisi huumorintajua. Toinen työni on kirjaimellisesti ihmisten naurattamista, ja olen autismin kirjolla."

– Joel, stand up koomikko

"En ole "erakko" tai "epäsosiaalinen". Yksinkertaisesti tarvitsen ihmisten kohtaamiseen aikaa ja rauhaa ja luottamusta. Sillä on väliä, kuinka monta ihmistä on ympärillä, miten heidät kohtaan ja mistä keskustelemme."

– Mirjami

"Ei pidä paikkansa, että kaikki autistit ovat lahjakkaita matematiikassa ja kiinnostuneita tietokoneista."

- Janne

Tule mukaan murtamaan kanssamme stereotypioita!

1. Kerro, minkälaisen autismikirjoon liittyvän stereotypian sinä haluaisit rikkoa! Jaa kuva/teksti sosiaalisessa mediassa. Muistathan lisätä hashtagin #100autismia.

2. Lue ja jaa sosiaalisessa mediassa kirjoittamiamme henkilötarinoita autismikirjolta.

3. Jaa tuottamiamme materiaaleja sosiaalisessa mediassa. Käytä hashtagia #100autismia.

Käytä somessa hashtagia #100autismia

Sadat kasvot autismikirjolle!

100 autismia -valokuvakampanjan avulla haluamme murtaa mielikuvia siitä, että autismikirjon voisi nähdä päältäpäin. Haastoimme autismikirjon henkilöt antamaan kasvonsa autismikirjolle. Valokuvakampanjaan lähti mukaan 28 rohkeaa, jotka olivat valokuvattavana omilla nimillään ja kasvoillaan. Kiitos teille kaikille!

Klikkaa kuvaa nähdäksesi se suurempana.

100 autismia valokuvakampanja, kollaasi

Mikä ihmeen autismikirjo?

Mikä ihmeen autismikirjoOlet ehkä kuullut puhuttavan autismista ja Aspergerin oireyhtymästä.Nämä ovat tunnetuimpia autismikirjoon kuuluvia diagnooseja. Vuonna 2018 autismikirjon erilliset diagnoosit yhdistyvät, ja uusi diagnoosinimike tulee olemaan ”autismikirjon häiriö”.

Autismikirjon häiriö vaikuttaa siihen, miten henkilö on vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja myös siihen, miten hän aistii ja kokee ympäröivän maailman. Tutkimusten mukaan noin 1 % väestöstä on autismikirjolla.
Klikkaa pikkukuvaa, ja lue lisää autismikirjosta.