Hyvä vinkki!

Ensin --> Sitten --> Jälkeen

  • Tuomaksella (3v) oli ruokapöydässä kahdella kuvalla tehty toimintaohje: Ensin ruoka, Sitten vessaan. Kuvituksesta huolimatta hän karkaili koko ajan ruokapöydästä ja tilanne oli usein tosi levoton ja muuttui jahtaamisleikiksi. Ellei häntä vaatinut takaisin pöytään syömään jäivät päiväunet nukkumatta, koska hän itki ruokaa. Hänelle päätettiin lisätä toimintaohjeeseen vielä kolmas kuva: Jälkeen päiväunet. Tämä yllättäen rauhoitti pikkuhiljaa tilanteen ja hän malttoi syödä useimmiten ruokansa rauhassa.
  • Kun tyttäreni oli pienempi, hänen oli hyvin vaikeaa siivota oma huoneensa. Kun tuli siivoamisen aika, hän alkoi itkeä ja tuskailla eikä mitään siivoamisen suuntaistakaan tapahtunut. Lopulta sain vinkin eräältä ohjaajalta, että kannattaa palastella työ pienempiin osiin. Niinpä teimme seinälle listan, mitä siivous pitää sisällään eli konkreettisesti teot kuten: ” kerää vaatteet lattialta ja tuolilta à vie vaateet pesukorii à laita kirjat hyllyyn” jne. Siivous alkoi onnistua. Sana "siivous" oli hänelle liian monitahoinen toiminto eikä hän siksi osannut tarttua tekemiseen. Kun siivous jaettiin yksittäisten tekojen listaksi, se alkoikin sujua.

Haastava käyttäytyminen

  • Hannan kanssa oli käytetty vuosia erilaisia sosiaalisia tarinoita ja kuvakertomuksia eri tilanteista. Hän käyttäytyi usein, ilman meille muille näkyvää syytä haastavasti. Silloin hän sylki, kiroili ja läpsi henkilökuntaa. Mietimme työryhmässä mikä avuksi. Huomasimme yllättäen, ettei niiden joukossa kuvattu yhtään jo hyvin sujuvia tilanteita. Olimme tehneet ohjeita, sopimuksia yms. vain huonoista ja hänelle vaikeista tilanteista. Päätimme muuttaa asiaa niin, että valmistimme runsaasti tarinoita, sopimuspohjia ja kuvakertomuksia tilanteista, joissa Hanna on hyvä. Näitä käytettiin seuraavina viikkoina mahdollisimman monessa tilanteessa ja Hanna keräsi paljon positiivista palautetta hyvästä käytöksestä. Haastava käyttäytyminen loppui hänen kohdallaan lähes täysin. Nyt muistamme korostaa vahvuuksia muidenkin kohdalla.


  • Olemme vuosien varrella tehneet jos jonkinlaisia sopimuksia pojan kanssa. Aloitimme hyvin lyhyistä ja yhtä asiaa koskevista sopimuksista, mutta nykyään voimme jo tehdä esim. koko viikon lomamatkaa kestäviä sopimuksia. Sopimuksiin on nykyään sitoutuneet muutkin perheenjäsenet, ettei tule liikaa kiinnitettyä yhteen ihmiseen huomiota. Viimeksi sovimme, että meillä kiroillaan vain vessassa, koskee kaikkia perheenjäseniä

Iltarauhoittuminen

  • Kuuloherkän lapsen iltarauhoittumiseen on hyväksi havaittu kuulosuojaimet radiolla. Ei häiritse muut talon äänet ja on mukavaa nukahtaa hyviin biiseihin.

Järjestystä vaatekaappiin

  • Makella oli kotona aina vaatteet epäjärjestyksessä, järjesteleminen oli hänelle vastenmielistä, eikä hän halunnut kuluttaa siihen aikaa yhtään enempää kuin oli pakko. Yleensä hän viikkasi vaatteet otettuaan ne narulta, seuraavaksi hän laittoi kaikki vaatteet yhteen pinoon lajittelematta niitä ja nosti pinot suoraan kaappiin. Vaatteiden löytäminen oli hankalaa, koska samalla hyllyllä saattoi olla alushousut, farkut jne. Make myöhästeli monta kertaa tapaamisista, koska ei löytänyt paitoja tai muita vaatekappaleita sekaisista kaapeistaan. Mitä enemmän hän niitä penkoi, sen sekaisempia hyllyt seuraavalla kerralla olivat. Hänen siskonsa auttoi Makea merkitsemään hyllyt eri vaatekappaleille, he ostivat myös pieniä hyllyille sopivia koreja, joihin esim. sukat ja alushousut oli helppo laittaa. Tämä helpotti Maken arkea kovasti, vaikkei hän edelleenkään nauttinut vaatteiden kaappiin järjestämisestä, oli eri vaatekappaleille nyt kuitenkin omat selkeät paikkansa, jonne ne pystyi enempää miettimättä laittamaan.

Järjestystä kaappiin

  • Tavaroita kannattaa järjestää kaappiin pienempiin yksiköihin. Kodin pienet tavarat laitetaan sopivan kokoisiin, läpinäkyviin muovilaatikoihin. Yhteen paristot, toiseen kynät, kumit, liimat jne. Laatikon päätyyn laitetaan lappu, jossa on sekä kirjoitettu että laitettu kuva sisällöstä. Laatikot säilytetään laput näkyvillä ja näin sisällön tietää ottamatta laatikkoa esille. Tavaroiden löytyminen helpottuu ja samalla säästyy aikaa ja hermoja!

Kokemuksia korvatulpista ja kuulosuojaimista

  • Kuulosuojaimet tuovat mielestäni parhaan melusuojauksen. Niitä valmistetaan useampaa kokoa, pääsääntönä on, että mitä paksumpi kuppi, sitä paremmin se vaimentaa ääntä.Korvatulpat eivät vaimenna melua yhtä hyvin kuin pään ulkopuolella pidettävät kuulosuojaimet. Ne saattavat ärsyttää korvakäytäviä, jos henkilön korvakäytävät ovat erityisen herkät. Kaikki tehdasvalmisteiset korvatulppamallit eivät sovi kaikille, koska korvakäytävän koko ja muoto vaihtelevat. Erityisen tehokkaita korvatulppia ovat umpinaisesta materiaalista valmistetut, kuten ns. joulukuusimalli, helposti muovautuva silikonikorvakitti sekä erikseen mittojen mukaan valmistetut korvatulpat. Mittojen mukaan valmistettujen tulppien käyttöikä on aivan omaa luokkaansa, vaikka hinta voikin olla huomattavasti muita vaihtoehtoja korkeampi.

Lääkärissä käynti

  • Lääkärissä käynnit ovat pojalleni haasteellisia. Hän pelkää ja hätääntyy käynneillä. Kokemukseni on, että usein lääkäritkään eivät osaa lähestyä häntä oikein. He saattavat puhua kovalla äänellä, lähestyä äkkinäisin liikkein ”ylhäältä päin” ja eivät ymmärrä jättää tarpeeksi tilaa. Tein lääkärissä käyntejä varten kortin, jonka ojennan aina lääkärille ensimmäisenä kun tulemme huoneeseen. Kortissa on teksti: ” Hei, olen Emil ja olen autisti, sanothan minulle ensimmäisenä: Hei Emil rauhallisella, tasaisella ja hiljaisella äänellä. Pysyttele siellä kauempana, kunnes saattajani sanoo että voit lähestyä. Puhu minulle, vaikka saattajani kertoo asiani ja vastailee puolestani. Otathan huomioon sen, että pelkään kovasti.” Muutan kortin tekstiä sopivaksi tilanteen mukaan. Olen huomannut monen asenteen ja käyttäytymisen muuttuneen tämän myötä.

Pesuaineiden annostelu

  • Markus pitää suihkussa käynnistä. Hän käyttää mielellään pesuaineita. Aineita kului aikaisemmin huomattava määrä ja äiti joutui olemaan suihkussa apuna vain sen vuoksi, ettei Markus tyhjentäisi kaikkia sampoopulloja yhdellä kertaa. Markukselle hankittiin oma pieni pullo, johon hän äidin kanssa säännösteli kerta-annoksen pesuainetta. Määrää vähennettiin pikkuhiljaa viikoittain, kunnes päästiin heitä molempia tyydyttävään pesuainemäärään. Hetken päästä äidistä tuntui, että jokapäiväinen pesuaineen annostelu oli työlästä ja viivytti iltatoimia huomattavasti.  Niinpä äiti osti pesuhuoneeseen ison läpinäkyvän muovipullon, jonka kylkeen merkittiin tasaisin välein viivoja. Hän sopi Markuksen kanssa, että yhdellä kerralla Markus käyttää yhden viivan määrän verran pesuainetta. Markus saa palkkion käytettyään samaa ainetta kaksi viikkoa ilman välitäydennyksiä. Enää äiti ei osallistu pesuaineen annosteluun. Markus annostelee itse sampoon isoon pulloon parin viikon välein ja äiti palkitsee häntä toiminnasta, joka on heitä molempia tyydyttävää. Markus saa käydä itsenäisesti pesuilla, eikä pesuaineita kulu enää mahdottomia määriä.

Pään alueen herkkyys

  • Saija oli lapsena todella kosketusherkkä pään alueelta. Hiusten ja kasvojen pesu oli hänelle todella tuskaista. Kuten myös vanhemmille. Hänelle tehtiin vanhoista pehmeäksi kuluneista froteepyyhkeistä pesulappuja. Pesulappu kasteltiin ja pesuaine annosteltiin siihen valmiiksi. Lappu ohjattiin Saijan käteen ja vanhempi ei koskenut varsinaisesti Saijan päähän omalla kädellään lainkaan, vaan ohjasi Saijan kättä liikkumaan toivottuun suuntaan. Alussa Saija vastusteli toimintatapaa voimakkaasti (saattoi johtua myös aikaisemmista kurjista kokemuksista), mutta pikkuhiljaa hän alkoi myötäillä liikkeitä ja pesut helpottuivat. Oman käden kosketus ei ehkä tuntunut niin pahalle kuin toisen ja ainakin sitä pystyi ennakoimaan paremmin.


  • Tutta ei pitänyt siitä, että vesi valui hänen silmilleen ja kasvoilleen suihkussa. Hän oli todella herkkä suoraan suihkusta tulevan vedenkosketukseen kasvoillaan. Hän sai helpotuksen muovisesta aurinkolipasta, joka suojasi kasvoja suihkun aikana.

Ruokailu

  • Kallella oli hankaluuksia saada ruokaa lusikalla suuhun. Hän piti itse lusikkaa kädessä, mutta tarvitsi avustajaa ohjaamaan lusikan suuhun. Kallelle hankittiin rannepaino, jonka avulla hän pystyy nyt syömään itse.


  • Nainen, jonka ruokailut tahtoivat venyä tosi (tunteja) pitkiksi sai apua munakellon käytöstä. Yhdessä sovittiin ruokailuun käytettävä aika ja se mahdollisti itsenäisen ruokailun kohtuullisessa ajassa.


  • Lapsi söi melkein pelkästään herkkuja. Hänelle annettiin pitkään palkkio aina, kun edes suostui maistamaan oikeaa ruokaa. Palkkio oli tarra.


  • Lukiolainen Asperger-poika ei pystynyt ruokailemaan suuressa ruokasalissa suuren aistikuormituksen vuoksi. Ruokasalissa käyminen oli niin stressaavaa, että loppupäivän opiskelut olivat hänelle täysin mahdottomia. Hänelle järjestettiin oma ruokailutila varastona toimineeseen huoneeseen. Ruokalassa työharjoittelussa oleva opiskelija toi hänelle ruuan valmiiksi annosteltuna tilaan, jolloin hänen ei tarvinnut itse käydä ruokasalissa lainkaan. Nuorimies ruokaili hämärässä huoneessa kuulokkeet korvilla, jolloin hän pystyi rentoutumaan.


  • Pojan ruokailut asumisyksikössä olivat haasteellisia. Hän järjesteli kaikkia pöydällä olevia ruokailuvälineitä ja ruokia, eikä niihin olisi sen jälkeen kukaan muu syöjä saanut koskea. Hänelle järjestettiin ruokailu omaan pienempään pöytään ja siinä oli ruokailutarvikkeet tarjottimella. Hänelle tehtiin myös kuvitettu tarina tilanteesta: ruokailupaikka omassa pöydässä, välineet tarjottimella ja oma tila syömiseen. Tavaroiden järjestely väheni, hän löysi oman paikkansa pienestä pöydästä ja ruokailu onnistui samaan aikaan muiden kanssa.

Siirtymätilanteet

  • Matias syventyy toimintoihin usein intensiivisesti.Hänen oli hyvin vaikea lopettaa edellistä toimintaa ja aloittaa seuraava. Työ- ja päiväjärjestykset ja niiden jatkuva kertaaminen eivät yksinäänriittäneet. Päätimme siirtää hänen työjärjestyksensä luokan toiseen päähän. Tehtävän päättymistä käytiin muistuttamassa aikaa näyttävällä korteilla kaksi kertaa ja sen jälkeen hänelle annettiin käteen kortti, jossa oli hänen lempi jääkiekkojoukkueensa logo. Korttia käytettiin siirtymäkorttina. Häntä opastettiin kortin käytön opettelussa. Aika nopeasti hän oppi, että kortti oli merkkinä siitä, että hänen pitäisi lähteä katsomaan omaa työjärjestystä. Hän otti seuraavaa toimintaa kuvaavan kortin käteensä ja jätti siirtymäkortin sen tilalle työjärjestykseensä. Tämä helpotti edellisen toiminnan lopettamista ja siirtymäkortti ja muistutukset otettiin käyttöön myös kotona arjen tilanteita selkeyttämään.


  • Eräällä pojalla oli todella suuria vaikeuksia uloslähtemisessä. Hän makasi usein eteisessä, eikä suostunut tekemään mitään. Hän nauroi, kun sai paljon huomiota tilanteessa. Asuntolan muu porukka oli useimmiten ulkovaatteet päällä eteisessä odottamassa uloslähtöä, mutta poika odotutti kaikkia. Pojalle saatiin lopulta henkilökohtainen avustaja vapaa-ajalle. Sovittiin, että poika saa itse päättää ulkoileeko vai ei (vaikka työntekijöistä tuntuikin pahalle, ettei hän ulkoilisi lainkaan), eikä avustaja puuttunut päätökseen. Jos hän valitsi uloslähdön, sai hän maata eteisessä vaikka useita tunteja, mutta häntä ei yritetty maanitella ja pakottaa etenemään tilanteessa (aina edes ulos ei päästy). Pikkuhiljaa poika alkoi pukemaan reippaammin ja ulkoilujen määrä lisääntyi. Häntä palkittiin aina suurilla huomionosoituksilla ja aplodeilla (joista hän nautti suuresti) onnistuneesta uloslähdöstä.

Tilan hahmottaminen

  • Lapsen oli vaikeaa hahmottaa isoa liikuntasalia tilana ja hän hermostui ja ahdistui tilassa aina eli jokaisella liikuntatunnilla. Liikuntasalin lattiaan laitettiin teippi, joka jakoi tilan pienemmäksi, tämä pieni toimenpide helpotti lasta hahmottamaan tilaa paremmin.


  • Pojalla oli vaikeuksia hahmottaa uusia tiloja. Hän oli ennalta tuntemattomissa tiloissa todella levoton ja se saattoi toistua useita kertoja samassa tilassa, ellei hän saanut rauhassa tutustua paikkoihin. Hänen oli huomattavasti helpompi tutustua paikkoihin, jos hän sai ensimmäisellä kerralla uudessa tilassa kiertää aikuisen kanssa koko tilan läpi seiniä tunnustellen.

Tivolissa käynti:

  • Matti kärsi lapsena suuresti kun perheen kanssa lähdettiin tivoliin. Siellä oli paljon meteliä, valoja ym. jotka häiritsivät häntä. Päätimme tehdä niin, että menimme tivolialueelle jo reilusti ennen laitteiden aukeamista. Katselimme rauhassa aluetta ja laitteita. Ihmisten tullessa paikalle ja laitteiden käynnistyttyä Mattikin oli jo tottunut paikkaan. Siitä lähtien teimme joka vuosi näin.

Turvallisuus

  • Teemu saattoi pihalla hävitä yhtäkkiä näkyvistä. Hän ei vastannut huutoihini ja silti saattoi löytyä hyvin läheltä esim. vieressäni olevan puun takaa. Päätin alkaa aina hänen hävittyä näkyvistä huutamaan: ”Teemu huuda: Täällä!” Sain aina huutooni vastauksen: ”Täällä!”

Vuorovaikutusmerkit

  • Vuorovaikutus voi olla vaikeaa tai stressaavaa, etenkin suurissa tilaisuuksissa, joissa on paljon ihmisiä ja erilaisia ärsykkeitä. On tärkeää, että jokainen voi osallistua tilaisuuksiin omana itsenään ja viestittää muille osallistujille sanattomasti vuorovaikutusmerkeillä, miten haluaa tulla kohdatuksi ja otetuksi mukaan keskusteluun. Värilliset vuorovaikutusmerkit_ohjeet
  • Merkit:
  1. Valkoinen    
  2. Vihreä
  3. Keltainen
  4. Punainen

Värikoodit

  • Ryhmäkodilla samoja pesutiloja käyttää useampi asukas. Pesuvälineet tahtoivat mennä sekaisin ja ohjaajia tarvittiin lähinnä opastamaan omien tavaroiden käyttämiseen. Päätettiin tehdä jokaiselle asukkaalle omat "koodivärit". Hammasharjat, kammat, hammasmukit, pyyhkeet, pesusienet ja säilytyskorit hankittiin aina yhdelle henkilölle samanvärisinä. Esimerkiksi Pekan kaikki välineet ovat aina vihreitä. Aika nopeasti asukkaat oppivat omat värinsä ja käyttivät vain omia pesuvälineitä ilman ohjaajan opastusta.

Yöuni ja nukahtaminen

  • Levottomien öiden tai sairastelujen yhteydessä vuodevaatelaatikko vanhempien sängyn viereen on todettu hyväksi pediksi lapselle.


  • Poikamme on aina nukahtanut hyvin, mutta herännyt parin tunnin jälkeen ja kulkenut levottomasti toisten perheenjäsenten sängyissä lepäilemässä. Yöunet olivat vähäiset koko perheellä näiden vierailujen vuoksi. Pojalle saatiin alkuun lainaksi painava peitto. Peitto sisältää hiekkaa. Hänen unen laatunsa parani kerralla. Hän käyttää peittoa mielellään, eikä heräile enää läheskään niin usein kuin aikaisemmin. Teetimme viikon kokeilun jälkeen hänelle oman peiton.


  • Sidoin itseni jalaskeinun selkänojaan kiinni ja keinuttelin hämärässä huoneessa lapsi sylissä. Siinä saattoi mennä monta tuntia, itse välillä torkahdellenkin. Kun keinuttelu loppui (torkahdettuani) tyttö herätti. Ei siinä nukuttu, mutta huuto loppui. Ainoa tapa saada tyttö nukkumaan oli lopulta melatoniini.


  • Meidän perheen autistinen poika tuli nukkumaan meidän viereen kun ikää oli 6 vuotta. Me kaikki nukuimme tosi huonosti. Yritimme vaikka miten saada häntä omaan sänkyyn. Sitten tuli mieleen taas kuvat. Laitoimme omat kuvat sänkyyn eli parisängyssä minun paikalle oma ja miehen paikalle hänen kuva. Pojan kuva sinitarralla hänen sänkyynsä. Se oli siten siinä. Ei mitään huutoja tai ongelmia sen jälkeen. Kaikki nukkuivat onnellisesti omilla paikoilla. Toivottavasti tämä vinkki auttaa jotakin perhettä jolla samanlainen ongelma. Nykyään esimerkiksi mökillä kuuntelemme radiota yön läpi ja kummasti nukuttaa meitä kaikkia.


  • Jaakon oli tosi vaikea rauhoittua illalla nukkumaan. Olemme jo vuosia joka ilta sammuttaneet valot, sulkeneet verhot, televisiot ja tietokoneet koko talosta samaan aikaan. Pidämme koko perhe silloin noin puolituntisen hiljaisen hetken ja Jaakko saa sen aikana unen päästä kiinni. Voimme tämän jälkeen jatkaa iltapuuhasteluamme normaalisti. Ellemme tee tätä, saa koko perhe valvoa aamuyöhön Jaakon valvoessa ja metelöidessä omassa huoneessaan.


  • Pimennysverhot ja paksut verhot ikkunaan, niin ettei valoa pääsee makuuhuoneeseen lainkaan auttoivat nukkumiseen tosi paljon!


  • Ennen nukahtamista tuoksulyhtyyn laventelia tai muuta rauhoittavaa öljyä toimii.

Ääniherkkyys

  • Osalla autismikirjon henkilöitä on niin paha meluherkkyys, että esimerkiksi tietokoneista tulevat hiljaisetkin korkeat äänet romahduttavat heidän toimintakykynsä. Markkinoille on tullut onneksi erittäin vähävirtaisia mobiiliprosessoreita, ja uusia tietokoneista myyvissä liikkeissä on saatavilla nytkyisin niistä valmistettuja kannettavia tietokoneita, jotka ovat täysin äänettömiä, koska niissä ei ole lainkaan tuuletinta.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje