Kannanotot ja lausunnot

Uusi asiakas- ja potilaslaki vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta – rajoitustoimenpiteiden käyttö edellyttää tarkkaa säätelyä

Autismi- ja Aspergerliitto on antanut lausunnon asiakas- ja potilaslaista tehtyyn hallituksen esitykseen. Esityksen mukaan potilaslaki ja sosiaalihuolloin asiakaslaki yhdistettäisiin ja lakiin lisättäisiin itsemääräämisoikeuden tukemista koskevat säännökset.

Lakiesityksessä lähtökohtana on asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen. Itsemääräämisoikeuden toteutumisen varmistamiseksi lakiedotus sisältää ehdotukset asiakkaan ja/tai potilaan päätöksenteon ja kommunikaation tukemisesta. Lakiehdotuksessa myös pyritään rajoitustoimenpiteiden käytön mahdollisimman tarkkarajaiseen sääntelyyn. Tavoitteena on, että rajoitustoimenteisiin turvautuminen on aina viimesijainen keino. Esityksen mukaan rajoitustoimenpiteiden käyttö edellyttää jatkossa sitä, että asiakkaalle ja potilaalle on tehty palvelutarpeen arviointi, laadittu itsemääräämisoikeuden turvaava suunnitelma sekä tehty päätökset, joilla henkilölle turvataan hänen tarpeitaan vastaava asuminen, hoito ja muu huolenpito.

Autismi- ja Aspergerliitto pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja monin tavoin onnistuneena. Tavoite rajoitustoimenpiteiden käytön tarkkarajaisuudesta ja viimesijaisuudesta asiakas- ja potilastyössä on tärkeä ja kannatettava. Lausunnossaan liitto kuitenkin kiinnitti huomiota siihen, että YK:n vammaissopimuksen 12 artiklan yleiskommenteissa todetaan yksiselitteisesti, että oikeus yhdenvertaisuuteen lain edessä tarkoittaa, että oikeudellinen kelpoisuus kuuluu kaikille ihmisille. Tämän oikeudellisen kelpoisuuden käyttämiseen vammaisilla henkilöillä tulee aina olla riittävä tuki päätöksentekoon ja riittävästi apua kommunikointiin.

Lakiesityksessä lanseerattu käsite ”alentunut itsemääräämiskyky” edellytyksenä itsemääräämisoikeutta tukevan suunnitelman tekemiselle ja muille toimille, joita kohdistettaisiin erityisen tuen tarpeessa oleviin ihmisiin, ei Autismi- ja Aspergerliiton mielestä ole onnistunut ja esittää lausunnossaan, että se korvataan toisella käsitteellä. Lakiesityksessä alentuneesti itsemääräämiskykyiseksi luokitellulle ihmistä halutaan ”suojella”, mikä on ymmärrettävää, mutta ei vastaa YK:n vammaissopimuksen perusvaatimusta oikeudellisen kelpoisuuden yleismaailmallisuudesta. YK:n vammaisoikeussopimus ei mahdollista mitään syrjiviä oikeudellisen kelpoisuuden epäämisen tapoja vaan edellytetään, että oikeudellisen kelpoisuuden käyttämiseen on vammaiselle henkilölle annettava riittävästi tukea. Autismi- ja Aspergerliitto katsoo, että alentunutta itsemääräämiskykyä koskevat kohdat on mahdollista korvata jollain muulla, sisällöllisesti samaan tavoitteeseen tähtäävällä käsitteellä. Kyseessä olevissa pykälissä tavoitteena on turvata vammaiselle henkilölle tämän itsemääräämisoikeuden varmistama tuki päätöksentekoon ja kommunikaatioon.

Autismi- ja Aspergerliitto korosti myös lausunnossaan, että asiakkaan ja potilaan niin pyytäessä on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tahojen yhteistyössä keskenään ja asiakkaan ja potilaan kanssa yhteistyössä laadittava henkilön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kokonaisuudessaan kattava suunnitelma. Lakiesityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnitelmista säädetään toisistaan erillisinä suunnitelmina. Monissa tapauksissa samalla asiakkaalla saattaa olla sekä sosiaali- että terveydenhuollon asiakkuus ja siten suunnitelma molemmilta tahoilta. Usein nämä suunnitelmat ovat keskenään ristiriitaisia.

Autismi- ja Aspergerliitto kiinnitti lisäksi lausunnossaan muun muassa huomiota lakiesityksen yleisperusteluiden autismikirjoa koskeviin määritelmiin. Myös muilta osin Autismi- ja Aspergerliitto pyrki lausunnossaan keskittymään kohderyhmää koskeviin osa-alueisiin lakiesityksessä. Muilta osin Autismi- ja Aspergerliitto yhtyy Vammaisfoorumin antamaan yksityiskohtaiseen lausuntoon lakiesityksestä.

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi uudeksi asiakas- ja potilaslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi -pdf-tiedosto

Lisätietoa:
Tarja Parviainen