Tarinat

Vuoden vapaaehtoinen Anna-Reeta Pakarinen: Paras palkkio vapaaehtoistyöstä on kiitos

Autismi- ja Aspergerliitolle valittiin jo kolmatta kertaa vuoden vapaaehtoinen. Tunnustuksen saanut Anna-Reeta Pakarinen on omistautunut vapaaehtoistyölle.

Autuaaksi tekevä liike

”Liikunta on lääke” on ainakin terveysliikuntapiireissä läpeensä kulunut lausahdus. Tamperelaisille Tanja Pyykölle ja Anni Aallolle se on kuitenkin täyttä totta.

Oma tupa, oma lupa

Istumme helsinkiläisen 23-vuotiaan Eero Sivulan kanssa hänen ensimmäisessä omassa kodissaan ja mietimme elämän tärkeitä asioita. Mitä oma koti merkitsee nuorelle miehelle? Millaista on asua itsenäisesti? Mikä elämässä on tärkeää? Isoja kysymyksiä.

Kuka korjaa ja korvaa vammaisen hajonneen arjen?

Vammaiset ihmiset ovat tämän päivän tosielämän selviytyjiä, kirjoittaa autistisen nuorenmiehen äiti Terhi Vanha.

Ystävyyden voimalla läpi vaikeiden aikojen

Marketta Puumalainen ja Riitta Nykänen tutustuivat 18 vuotta sitten sopeutumisvalmennuksessa. Sen jälkeen he ovat jakaneet autististen poikiensa kanssa elämiseen liittyvät ilot ja surut. Tänä päivänä ystävykset toimivat yhdessä vertaisosaajina muille vastaavassa tilanteessa eläville vanhemmille.

Ei mitään pahaa autismidiagnoosin takia

Petra ja Jani Virtasen ei pitänyt voida saada lasta. Sellainen kuitenkin syntyi. Kuusivuotiaan Idan autismikirjon diagnoosista huolimatta vanhemmat pitävät itseään onnekkaina – tyttären erityisyys on tehnyt elämästä mielenkiintoista, ei vaikeaa.

Joukkoliikenteestä kiinnostunut Joel pääsi kokeilemaan unelma-ammattiaan

Joukkoliikenteestä kiinnostuneen kasiluokkalaisen Joelin unelma toteutui, kun hän pääsi TET-harjoitteluun HSL:ään. Harjoittelu sujuu hyvin, kun työyhteisö osaa valmistautua etukäteen erityisnuoren tarpeisiin.

Stressaamatta paras

Monika Matthesin jokaisella kolmella tyttärellä on autismikirjon diagnoosi. Heidän kanssaan Monika on oppinut muun muassa sen, että ennakkokäsitykset siitä, millaisia lasten tulee olla, pitävät harvoin paikkaansa.

Erityinen isosisko

Maria Marjanen on isosisko kahdelle veljelleen, joista toisella on Aspergerin oireyhtymä ja toisella autismi. Maria sai itse aikuisiällä ADHD-diagnoosin. Se tekee hänestä tuplasti erityisemmän.

Joel Herman lisää autismitietoisuutta huumorin keinoin

Joel Herman on 25-vuotias helsinkiläinen autismikirjon sinkkumies, joka sattuu myös olemaan ammattimainen stand up -koomikko. Herman opiskelee musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa ja tekee keikkatyötä sijaisopettajana ja erityislasten koulunkäyntiavustajana.

Seuraavat