Tarinat

Saa suorittaa!

Turun Aisti ry:n toimintaan on helppo tulla mukaan

Kiltin tytön syndrooma

Lääkärin mielestä Iina Nykänen oli liian kiltti saadakseen diagnoosiksi Aspergerin oireyhtymän. Haasteet kätkeytyivät kiltin tytön pinnan alle.

Omat kokemukset toisten hyödyksi

Ilkka Nygrén pohtii autismikirjon ja adhd:n värittämää elämäänsä ja kertoo omista kokemuksistaan, järjestötyöstään ja kokemusasiantuntijatehtävistään, jotka vievät häntä erilaisten yleisöjen ja yllättävienkin tilanteiden eteen. Yllättävät tilanteet taitavatkin pitää Ilkan liikkeessä ja skarppina!

Kun sanoja ei ole

Milka Nevalaiselta on katkennut vuosia kestänyt kuntoutus ja terapia – kaikki kerralla. Puhumattoman autistisen tytön on vaikea käsitellä muutosta.

Vuoden vapaaehtoinen Anna-Reeta Pakarinen: Paras palkkio vapaaehtoistyöstä on kiitos

Autismi- ja Aspergerliitolle valittiin jo kolmatta kertaa vuoden vapaaehtoinen. Tunnustuksen saanut Anna-Reeta Pakarinen on omistautunut vapaaehtoistyölle.

Autuaaksi tekevä liike

”Liikunta on lääke” on ainakin terveysliikuntapiireissä läpeensä kulunut lausahdus. Tamperelaisille Tanja Pyykölle ja Anni Aallolle se on kuitenkin täyttä totta.

Oma tupa, oma lupa

Istumme helsinkiläisen 23-vuotiaan Eero Sivulan kanssa hänen ensimmäisessä omassa kodissaan ja mietimme elämän tärkeitä asioita. Mitä oma koti merkitsee nuorelle miehelle? Millaista on asua itsenäisesti? Mikä elämässä on tärkeää? Isoja kysymyksiä.

Kuka korjaa ja korvaa vammaisen hajonneen arjen?

Vammaiset ihmiset ovat tämän päivän tosielämän selviytyjiä, kirjoittaa autistisen nuorenmiehen äiti Terhi Vanha.

Ystävyyden voimalla läpi vaikeiden aikojen

Marketta Puumalainen ja Riitta Nykänen tutustuivat 18 vuotta sitten sopeutumisvalmennuksessa. Sen jälkeen he ovat jakaneet autististen poikiensa kanssa elämiseen liittyvät ilot ja surut. Tänä päivänä ystävykset toimivat yhdessä vertaisosaajina muille vastaavassa tilanteessa eläville vanhemmille.

Ei mitään pahaa autismidiagnoosin takia

Petra ja Jani Virtasen ei pitänyt voida saada lasta. Sellainen kuitenkin syntyi. Kuusivuotiaan Idan autismikirjon diagnoosista huolimatta vanhemmat pitävät itseään onnekkaina – tyttären erityisyys on tehnyt elämästä mielenkiintoista, ei vaikeaa.

Seuraavat