Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: On aika kiittää teitä vapaaehtoisia

Yhdistystoiminnan perustana ovat aktiiviset ja sitoutuneet vapaaehtoiset.

Pääkirjoitus: Vaikuttamistyötä tarvitaan

Kesä tarjosi meille tänä vuonna parastaan: aurinkoisia päiviä ja lämmintä riitti. Aurinkotankkausta totisesti tarvitsemme, että jaksamme virkeinä läpi edessä olevan syksy- ja talvikauden.

Pääkirjoitus: Autismitietoa jo 20 vuotta

Liiton tavoitteena on tänä vuonna murtaa autismiin liittyviä stereotypioita. Vuoden yhdeksi teemaksi on valittu 100 autismia. Autismikirjon henkilöitä yhdistävät samat ydinoireet, mutta niiden ilmeneminen on hyvin yksilöllistä. Siksi ensisilmäyksellä voi harvemmin arvata, kuka meistä on autismikirjolla ja kuka ei. Stereotypioiden murtaminen on tärkeää siksi, että myös autismikirjon ihmiset nähtäisiin ensisijaisesti ihmisinä, ei diagnoosinsa edustajina.

Pääkirjoitus: Tavoite 24

Kirjoitukseni otsikko viittaa YK:n vammaissopimuksen artiklaan 24. Siinä käsitellään vammaisten oikeutta koulutukseen yhdenvertaisesti muiden kanssa ja syrjimättä. Sopimuksen allekirjoittamalla Suomi on sitoutunut kaikilla koulutustasoilla varmistamaan osallistavan koulutusjärjestelmän ja mahdollisuuden elinikäiseen oppimiseen.

Pääkirjoitus: Liiton toimintaa ohjaa päivitetty strategia

Autismi- ja Aspergerliiton liittohallitus hyväksyi viime vuoden viimeisessä kokouksessa strategian, jonka tavoitteena on tehdä liitosta entistäkin vahvempi toimija, jolta löytyy asiantuntijuutta ja osaamista autismitiedon jakamiseen.

Pääkirjoitus: Käypä hoito -suositus tarvitaan nyt

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistukseen tähtäävä sote-hanke etenee kovaa vauhtia. Lakiesitykset ovat valinnanvapauslakia lukuun ottamatta lausuntokierroksella ja tavoitteena on uudistuksen ensimmäisen vaiheen toteutuminen 1.1.2019 alkaen. Tuon päivämäärän jälkeen kuntien vastuulle ei jää minkään tyyppisiä sosiaali- ja terveyspalveluja. Kaikki vastuu sote-palveluiden järjestämisestä siirtyy 18 maakunnan tehtäväksi.

Pääkirjoitus: Asumispalvelut irti hankintalain piiristä!

Kesällä satoi ja paistoi. Suomen kesä ei siis tuonut mukanaan mitään yllätyksiä. Sellaistahan elämä on muutenkin, välillä paistaa ja välillä sataa. Siitä huolimatta kesästä, kuten elämästäkin, voi nauttia. Jatkuva sade ja myrskytuulet sen sijaan väsyttävät kenet tahansa.

Pääkirjoitus: Autismitietoisuuden päivän kaikuja

Huhtikuussa vietettiin YK:n autismitietoisuuden päivää. Teema on tämän jälkeen näkynyt vahvasti myös eri medioissa. Hyvä niin. Moni tuntee jo sanan autismi tai Asperger, mutta harva tietää, millaista autismin kirjon henkilöiden elämä Suomessa on.

Pääkirjoitus: Uutta kohti

Vuodenvaihde toi tullessaan lumen ja pakkaset. Olemme koko Suomessa päässeet pitkästä aikaa nauttimaan oikeasta talvesta. Talvinen luonto tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia ulkoiluun ja tuo arkiseen aherrukseen kaivattua vastapainoa.

Pääkirjoitus: Yhdenvertaisuuslaista lääke syrjintää vastaan?

Minulle itselleni tämä vuosi 2015 on ollut uuden oppimisen aikaa. Oppiahan me kaikki haluamme ja kykenemme, kukin tavallamme. Oppimiseen on mahdollista kehittää myös uusia tapoja.