Ajankohtaista -palsta

Tiedote: Autismikirjon oppilaiden opetus lähikoulussa edellyttää riittävää tukea

Suomi ratifioi YK:n vammaissopimuksen vuonna 2016. Sen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus saada opetusta yleisessä koulutusjärjestelmässä yhdenvertaisesti muiden kanssa. Autismikirjon lasten kohdalla tämä ei toteudu. Autismikirjon lapset eriytetään muista lapsista usein jo varhaiskasvatuksesta lähtien. Tämä erillinen polku jatkuu läpi opintojen aina työelämään asti.

Pääkaupunkiseudun autismikirjon yhdistykset saivat rahoituksen PAUT-hankkeelle

Pääkaupunkiseudun autismikirjon yhdistysten muodostama PAUT-verkosto käynnistää kolmevuotisen hankkeen. Hankkeen nimi on PAUT - tietoa, vertaistukea ja toimintaa autismikirjon henkilöille ja perheille pääkaupunkiseudulla.

Tukinetin autismi-chatin kevään 2018 ajat

Autismi- ja Aspergerliitto järjestää Tukinetissä autismi-chatteja. Chattien tarkoituksena on tarjota verkon välityksellä paikka kokemusten ja vertaistuen jakamiselle. Autismi-chatit pidetään keväällä 2018 noin joka kolmas viikko. Chatin pituus on 1,5 h/kerta.

Stadium kutsuu autismikirjon henkilöt ostoksille aukioloaikojen ulkopuolella

Loistavia uutisia! Urheiluvarusteita ja -vaatteita myyvä Stadium-kauppaketju tarjoaa autismikirjon henkilöille ja heidän perheilleen mahdollisuuden asioida myymälöissään aukioloaikojen ulkopuolella, jolloin aistiärsykkeitä ja yllättäviä muuttujia on liikkeessä huomattavasti vähemmän.

Vuoden vapaaehtoinen Jarno Asunen: ”Vapaaehtoistyö kasvattaa ihmisenä”

Saammeko esitellä – tämä on Jarno Asunen, Autismi- ja Aspergerliiton vuoden vapaaehtoinen 2017! Useassa vapaaehtoistyössä mukana oleva Asunen toteaa, että elämän suurimpia arvoja ei voi mitata rahassa. Lähimmäisestä välittäminen ja heidän auttamisensa antavat paljon takaisin. Siksi vapaaehtoistyö merkitseekin miehelle niin paljon.

Autismi- ja Aspergerliiton uusin jäsenyhdistys on NAM - Neurokirjon ammattilaiset ry

Autismi- ja Aspergerliiton uudeksi jäsenyhdistykseksi hyväksyttiin syyskuussa moniammatillinen valtakunnallinen yhdistys NAM – Neurokirjon ammattilaiset ry. Tällä hetkellä liitolla on 27 jäsenyhdistystä. NAM on myös ADHD-liiton ja Aivoliiton jäsen. Puheenjohtajana toimii Taina Piispa.

Linkki Tunne autismi -tapahtuman videotallenteisiin

Tunne autismi -tapahtuma järjestettiin 28.10. tiedekeskus Heurekassa. Tapahtuman asiantuntijaluennot ja kokemuspuheenvuorot striimattiin. Jos et päässyt paikalle, voit katsoa tallenteet päivän puheenvuoroista.

Autismi- ja Aspergerliiton vastine Suomen Aspergeryhdistyksen kannanottoon

Autismi- ja Aspergerliiton liittohallituksen enemmistö päätti kokouksessaan 14.3.2017 liiton osallistumisesta Salainen metsäni -elokuvan vaikuttavuuskampanjaan Suomen Aspergeryhdistyksen edustajan ainoana vastustaessa osallistumista.

Suomen Aspergeryhdistys ry:n hallituksen kannanotto koskien Salainen metsäni- elokuvaa ja sen vaikuttavuuskampanjaan osallistumista

Autismi- ja Aspergerliitto mainosti hiljattain jäsenyhdistyksilleen mahdollisuutta osallistua Salainen metsäni -elokuvan levittämiseen järjestämällä tilaisuuksia, joissa yhdistysten toivottiin näyttävän elokuvaa ja keskustelevan sen tekijöiden kanssa.

#Kotimatkalla -hankkeessa kehitetään nuorille asumisratkaisuja

Oma yksilöllinen koti ei ole kaikille itsestäänselvyys. Moni erityistä tukea tarvitseva nuori asuu ryhmäkodissa tai asumisyksikössä, vaikka pärjäisi riittävän tuen turvin omillaan.

Edelliset Seuraavat