Ajankohtaista -palsta

Vaikuta autismikirjon lasten palveluihin

Suomi on mukana kolmivuotisessa projektissa nimeltä Autismikirjon häiriöt Euroopan Unionissa (Autism Spectrum Disorders in the European Union, ASDEU). Voit vaikuttaa autismikirjon tunnistamiseen ja kuntoutukseen Suomessa vastaamalla projektin kyselyyn.

06 -vuotiaan autismikirjon lapsen perheenjäsen

Jos sinulla on läheisenä perheenjäsenenä 0–6 -vuotias autismikirjon lapsi, voit auttaa kehittämään autismikirjon lapsia koskevia palveluita vastaamalla kyselyymme.

Nyt on meneillään netissä toteutettava haastattelututkimus, joka kohdistetaan 0–6 -vuotiaiden autismikirjon lasten läheisille perheenjäsenille. Autismikirjon varhaiseen tunnistamiseen, diagnosointiin, hoitoon ja kuntoutukseen osallistuville terveydenhuollon ammattilaisille on oma kyselynsä.

Varhaiskasvatuksen asiantuntija

Jos olet viime vuosien aikana osallistunut 0–6 -vuotiaiden lasten autismikirjon häiriön tunnistamiseen, diagnosoimiseen, hoitoon tai kuntoutukseen, voit auttaa kehittämään heitä koskevia palveluita vastaamalla webropol-kyselyymme.

Varhaiskasvatuksen asiantuntijoilta toivomme saavamme arvokasta lisätietoa varsinkin autismikirjon lasten tunnistamisesta, ja kaikki muukin antamanne tieto on arvokasta.

Vielä korostamme, että kysely toteutetaan ja tiedot julkaistaan täysin nimettöminä, eikä henkilöllisyytesi tule missään vaiheessa esiin.  MIKÄLI HALUAT, voit antaa sähköpostosoitteesi, jotta tästä tutkimuksesta vastaavan Salamancan yliopiston professori Ricardo Canal Bedian johtaman tutkimusryhmän jäsenet voivat pyytää Sinulta lisätietoja.  Voit halutessasi laittaa kyseiseen kohtaan oman sähköpostisi, organisaatiosi sähköpostin tai jättää kohdan täyttämättä ja jatkaa eteenpäin kyselyn vastaamista.

Vastaa kyselyyn täällä >>

Terveydenhuollon ammattilainen sairaalassa, terveyskeskuksessa, lastenneuvolassa tai yksityissektorilla

Esimerkiksi lääkäri, psykologi, puheterapeutti, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, lastenhoitaja, terveydenhoitaja

Kysely toteutetaan ja tiedot julkaistaan täysin nimettöminä, eikä henkilöllisyytesi tule missään vaiheessa esiin.  MIKÄLI HALUAT, voit antaa sähköpostosoitteesi, jotta tästä tutkimuksesta vastaavan Salamancan yliopiston professori Ricardo Canal Bedian johtaman tutkimusryhmän jäsenet voivat pyytää Sinulta lisätietoja.  Voit halutessasi laittaa kyseiseen kohtaan oman sähköpostisi, organisaatiosi sähköpostin tai jättää kohdan täyttämättä ja jatkaa eteenpäin kyselyn vastaamista.

Vastaa kyselyyn täällä >>

Aluksi tästä tutkimuksesta vastaavan Salamancan yliopiston professori Ricardo Canal Bedian johtama tutkimusryhmä julkaisee tulokset koko Euroopan tasolla, minkä jälkeen Suomea koskeva tutkimusaineisto annetaan työryhmällemme, ja pääsemme käsittelemään ja julkaisemaan Suomea koskevat tulokset, myös vertaillen niitä koko Eurooppaa koskeviin.

ASDEU Suomen työryhmä:

Professorit Hanna Ebeling, Irma Moilanen ja Mika Gissler sekä dosentti Anneli Yliherva

Lisätietoja saat halutessasi: irma.moilainen[at]oulu.fi tai anneli.yliherva[at]oulu.fi

Palaa otsikoihin