Autismi- ja Aspergerliitto
Kesäkuun uutiskirje

Tämä on Autismi- ja Aspergerliiton uutiskirje. Uutiskirjeen lopusta löydät linkin, jonka kautta voit muuttaa tilaustietojasi tai halutessasi poistaa itsesi postituslistalta. Uutiskirje lähetetään vain uutiskirjeen tilanneille.

Facebookbanneri_tunneautismiturku3

Tule syyskuussa Turkuun Tunne autismi -tapahtumaan!

Tunne autismi -tapahtuma on maksuton koko päivän koulutustilaisuus kaikille autismikirjosta kiinnostuneille. Ohjelmassa on asiantuntijaluentoja, vertaisosaajien ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja sekä oheisohjelmaa.

Lue lisää tapahtumasta >>

värikäs 1.

Ääni autismikirjon henkilöille Pride-viikon kunniaksi!

Vuoden 2018 Helsinki Pride -viikkoa vietetään 25.6.-1.7. Viikon teemana on ääni.

Autismi- ja Aspergerliitto haluaa viikon kunniaksi antaa äänen autismikirjon henkilöille. Vastaa kyselyymme ja kerro, miten sukupuoli-identiteetti ja/tai seksuaalinen suuntautuminen näkyvät sinun tai autismikirjolla olevan läheisesi elämässä. Julkaisemme kyselyyn tulleita tarinoita Autismi- ja Aspergerliiton somekanavissa Pride-viikon aikana.

Vastaa kyselyyn täältä >>

Haluatko lukea tarinat somessa? Seuraa meitä Facebookissa ja Twitterissä.

ei_myytavana_turkoosi

Ei myytävänä -kansalaisaloite eduskunnan käsittelyssä

Ei myytävänä! -kansalaisaloite keräsi taakseen yli 72 000 tukijaa ja se jätettiin alkuvuodesta eduskunnalle käsiteltäväksi. Vammaisjärjestöt ovat etsineet konkreettisia keinoja ja löytäneet yhteisen ratkaisuehdotuksen, jolla vammaisten ihmisten elämänmittaisten välttämättömien palveluiden kilpailuttaminen on mahdollista lopettaa.

Tutustu ratkaisuehdotuksiin täällä >>

WEBRESOHighres_H8A0366_preview.jpeg

Ei mitään pahaa autismidiagnoosin takia

Petra ja Jani Virtasen ei pitänyt voida saada lasta. Sellainen kuitenkin syntyi. Kuusivuotiaan Idan autismikirjon diagnoosista huolimatta vanhemmat pitävät itseään onnekkaina – tyttären erityisyys on tehnyt elämästä mielenkiintoista, ei vaikeaa.

Lue Petran ja Janin tarina >>

Esitys asiakas- ja potilaslaista lausunnolle kesäkuussa

Lakiehdotuksen tavoitteena on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeutta sekä vähentää rajoitustoimenpiteiden käyttöä. Ehdotus lähetetään lausunnolle kesäkuun lopussa. Lausuntokierroksen jälkeen esitys annetaan hallituksen esityksenä eduskunnalle syksyllä. Autismi- ja Aspergerliitto antaa esityksestä oman lausuntonsa ja kerää sitä varten heinä-elokuun aikana palautetta myös jäsenyhdistyksiltä.

Lue lisää STM:n sivuilta >>

Liiton kesätauko 3.