Autismi- ja Aspergerliitto

Tämä on Autismi- ja Aspergerliiton uutiskirje. Uutiskirjeen lopusta löydät linkin, jonka kautta voit muuttaa tilaustietojasi tai halutessasi poistaa itsesi postituslistalta.

Autismi_vaaka

Autismi- ja Aspergerliitto uudisti logonsa

Autismi- ja Aspergerliitolla on nyt uusi logo ja visuaalinen ilme. Logon keskeisenä ideana on se, miten autismikirjon henkilö aistii ja kokee ympäröivän maailman, joka usein näyttäytyy erilaisena ja rakentuu yksityiskohdista. Värillisyys kuvastaa autismikirjon moninaisuutta. Uuden visuaalisen ilmeen mukaiset esitteet ja oppaat sekä muut materiaalit otetaan käyttöön asteittain sitä mukaa, kun niitä päivitetään ja otetaan uusia painoksia. Myös Autismi- ja Aspergerliiton jäsenyhdistykset saavat uudistuksen yhteydessä käyttöönsä uuden logon.

Lue lisää visuaalisen ilmeen uudistamisesta ja katso logoversiot TÄÄLTÄ >>

kokemusasiantuntija kapea

Hae kokemusasiantuntijaksi!

Haemme autismikirjon henkilöitä ja heidän läheisiään syksyn kokemusasiantuntijakoulutukseen. Toivomme mahdollisimman laajan joukon erilaisia ihmisiä koulutukseen mukaan, joten hae rohkeasti! Haku päättyy 1.8.2017.

Lue lisää kokemusasiantuntijakoulutuksesta ja hae mukaan TÄSTÄ >>

Autismi- ja Aspergerliiton 100 autismia -kampanja

100 autismia -kampanjalla haluamme kertoa, miten laaja joukko erilaisia ihmisiä mahtuu autismikirjoon. On puhumattomia, paljon puhuvia, sosiaalisia, yksin viihtyviä, pilkuntarkkoja, suuripiirteisiä, kujeilevia, vakavia ja erityisiä autismikirjon henkilöitä. Siksi puhummekin kirjosta. Ei ole olemassa vain yhtä autismia, vaan sata – ainakin!  Tule mukaan murtamaan kanssamme stereotypioita autismikirjosta!  #100autismia

Lue, miten sinä voit osallistua kampanjaan: www.autismiliitto.fi/100autismia >>

Anna kasvot autismikirjolle!

100 autismia -kampanjan puitteissa etsimme halukkaita autismikirjon henkilöitä valokuvattavaksi omilla nimillään ja kasvoillaan. Kampanjalla pyrimme laajentamaan ihmisten käsitystä autismikirjosta. Valokuvien avulla haluamme murtaa mielikuvia siitä, että autismikirjon voisi nähdä päältäpäin. Seuraavat kuvaukset järjestetään ti 8.8. ja to 10.8. kello 16-20 Helsingissä  Autismi- ja Aspergerliiton toimistolla Nuijamiestentie 3 B, 4 krs. Lisäksi järjestetään kuvauspäivä Turussa ke 9.8.2017.

Lisätietoa: Helin Vesala, helin.vesala@autismiliitto.fi, 050 591 5899

Anniina + sitaatti

Haluatko vertaisosaajaksi? Hae mukaan koulutukseen!

Haemme pääkaupunkiseudulle lisää vertaisosaajia, joilla itsellään tai autismikirjon henkilön perheenjäsenenä on kokemusta diagnoosin saamisesta. Seuraava koulutus alkaa Helsingissä syyskuussa. Koulutukseen kannattaa kuitenkin hakea jo nyt, koska olemme yhteydessä hakijoihin sitä mukaa, kun hakemuksia saapuu.

Lue lisää ja hae vertaisosaajakoulutukseen TÄSTÄ >>

Pohjoisen roadtrip 2017_kapeampi

Pohjois-Suomen koulutuskiertue syyskuussa

Teemme Pohjois-Suomeen koulutuksellisen roadtripin syyskuussa 2017. Koulutuspäivä sisältää ammattilaisille suunnatun aamupäivän koulutuksen sekä perheille suunnatun vapaamman keskustelutilaisuuden illalla. Mikäli sinulla, paikkakunnalla vaikuttavalla autismikirjon henkilöllä, läheisellä tai ammattilaisella, on toiveita koulutuspäivän sisältöön liittyen, olemme avoimia toiveille. Laita meille viestiä!

Ivalo                  11.9 iltatilaisuus vanhemmille klo 18-20        12.9 aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Sodankylä        12.9 iltatilaisuus vanhemmille klo 17-19        13.9 aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Kemijärvi          13.9 iltatilaisuus vanhemmille klo 17-19        14.9 aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Kuusamo          14.9 iltatilaisuus vanhemmille klo 17-19        15.9 aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Laita viestiä tai kysy lisätietoa marjo.hayry(at)autismiliitto.fi, katriina.siiskonen(at)autismiliitto.fi

Kaikille avoin autismitapahtuma Heurekassa 28.10.

Liitto viettää syksyllä 20-vuotisjuhlaa järjestämällä kaikille avoimen autismitapahtuman 28.10. tiedekeskus Heurekassa. Ohjelmassa luentoja ja vertaisosaajien puheenvuoroja. Tapahtuman yhteydessä on mahdollisuus vierailla tiedekeskuksen näyttelyissä puoleen hintaan. Lisätietoja tapahtumasta tulossa - seuraa ilmoitteluamme!

Lisätietoa: Helin Vesala, helin.vesala@autismiliitto.fi, 050 591 5899