Autismi- ja Aspergerliitto

Tämä on Autismi- ja Aspergerliiton uutiskirje. Uutiskirjeen lopusta löydät linkin, jonka kautta voit muuttaa tilaustietojasi tai halutessasi poistaa itsesi postituslistalta.

mini-cooper_pää

Pohjois-Suomen koulutuskiertue 11.-15. syyskuuta

Tällä viikolla kierrämme Lappia! Autismikirjo-aiheinen päivä sisältää ammattilaisille suunnatun aamupäivän koulutuksen sekä perheille suunnatun vapaamman keskustelutilaisuuden illalla. Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia.

Vielä ehdit mukaan! Tilaisuuksiin voi ilmoittautua vielä tapahtumapäivänä.

Ivalo                   11.9. iltatilaisuus vanhemmille klo 18-20        12.9. aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Sodankylä        12.9. iltatilaisuus vanhemmille klo 17-19        13.9. aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Kemijärvi          13.9. iltatilaisuus vanhemmille klo 17-19        14.9. aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Kuusamo          14.9. iltatilaisuus vanhemmille klo 17-19        15.9. aamutilaisuus ammattilaisille klo 9-12

Lisätietoja ja ilmoittautuminen TÄSTÄ >>

Facebook_banneri_tunne_autismi

Tunne autismi -tapahtuma 28.10. kutsuu Heurekaan!

Liitto viettää syksyllä 20-vuotisjuhlaa järjestämällä kaikille avoimen autismitapahtuman 28.10. tiedekeskus Heurekassa. Ohjelmassa mielenkiintoisia luentoja ja vertaisosaajien sekä kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja. Lisäksi viihteellinen oheisohjelma, jossa esiintyy mm. äänitaiteiteilija RudiRok. Tapahtuman yhteydessä on mahdollisuus vierailla tiedekeskuksen näyttelyissä puoleen hintaan!
Tapahtuma on maksuton ja tarkoitettu kaikille autismikirjosta kiinnostuneille. Tulkaa vaikka koko perheen voimin!

Katso ohjelma ja lisätiedot TÄSTÄ >>

asdeu-logo-web

Vaikuta autismikirjon lasten ja aikuisten palveluihin!

Suomi on mukana kolmivuotisessa projektissa nimeltä Autismikirjon häiriöt Euroopan unionissa (ASDEU). Hanketta rahoittaa Euroopan komissio, ja mukana on 14 Euroopan unionin jäsenmaata. Hankkeen tavoitteena parantaa autismikirjon lapsille ja aikuisille suunnattuja palveluja Suomessa ja Euroopan unionin alueella, ja siten lisätä autismikirjon henkilöiden elämänlaatua.

Tietoja nykytilantseesta kerätään mm. kyselytutkimuksilla, johon tarvitsemme teidän apuanne. Eri kyselyiden vastaajiksi toivotaan autismikirjon henkilöitä, heidän perheenjäseniään ja hoitajiaan, lisäksi lääkäreitä ja muita ammattilaisia, jotka työskentelevät autismikirjon henkilöiden kanssa.

Vaikuta autismikirjon tunnistamiseen ja kuntoutukseen vastaamalla AUTISMIKIRJON LAPSIA (0-6 vuotiaita) koskevaan kyselyyn >>

Auta parantamaan autismikirjon aikuisille suunnattuja palveluja ja hoitokäytäntöjä vastaamalla AUTISMIKIRJON AIKUISIA koskevaan kyselyyn >>

soap-bubble-824564_1920

100 autismia -kampanja Otto-käteisautomaateilla

Otto-käteisautomaateilla käynnistyy 16.10. alkaen Autismi- ja Aspergerliiton varainkeruukampanja. 100 autismia -kampanjallamme haluamme laajentaa ihmisten käsityksiä autismikirjosta ja murtaa siihen liittyviä stereotypioita. Keräämme Otto-automaateilla varoja tämän vaikuttamistyön tueksi. Kertalahjoitus Otto-automaateilla on 5 euroa. Lahjoittaa voi 16.10.-31.12. välisellä ajalla. Puhkaistaan yhdessä autismikupla!

ei_myytavana_turkoosi

Allekirjoita kansalaisaloite vammaisten ihmisoikeuksien puolesta!

Autismi- ja Aspergerliitto yhdessä muiden vammaisjärjestöjen kanssa vastustaa sitä, että vammaisten henkilöiden koko elämän mittaisia, välttämättömiä palveluja järjestetään hankintalain mukaisesti palvelujen kilpailutuksen kautta. Kilpailutus on vastoin Suomen ratifioimaa YK:n vammaissopimusta ja tulee pitkällä tähtäimellä sekä inhimillisesti että kansantaloudellisesti kalliiksi.
Vammaisten ihmisten välttämättömät palvelut tulee rajata hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle.
Meillä on aikaa joulukuuhun asti kerätä 50 000 kannatusilmoitusta, jotta kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi.

Allekirjoita sinäkin kansalaisaloite tärkeän asian puolesta: www.eimyytavana.fi >>

Poika joka pitää järjestyksestä

11-vuotias Jani sai autismikirjon diagnoosin kouluiässä. Hänelle on tärkeää, että äiti auttaa siloinkin, kun hän itse ei osaa pyytää apua.

Lue Janin ja hänen äitinsä Ruutin tarina TÄSTÄ >>

Ruut on yksi Autismi- ja Aspergerliiton kouluttamista vertaisosaajista. Vertaisosaajat antavat tukea, kun autismikirjon diagnoosi on tuore. Haemme nyt pääkaupunkiseudulle lisää vertaisosaajia, joilla itsellään tai autismikirjon henkilön perheenjäsenenä on kokemusta diagnoosin saamisesta. Seuraava vertaisosaajakoulutus alkaa Helsingissä 20. syyskuuta. Hae mukaan, enää muutama paikka jäljellä!

Lue lisää ja hae vertaisosaajakoulutukseen TÄSTÄ >>