Autismi- ja Aspergerliitto

Tämä on Autismi- ja Aspergerliiton uutiskirje. Uutiskirjeen lopusta löydät linkin, jonka kautta voit muuttaa tilaustietojasi tai halutessasi poistaa itsesi postituslistalta.
750x300 Tunne autismi_Lenni_nettiin

Liiton varainkeruukampanja Otto-käteisautomaateilla

Otto-käteisautomaateilla on vuoden loppuun asti käynnissä Autismi- ja Aspergerliiton varainkeruukampanja. 100 autismia -kampanjallamme haluamme laajentaa ihmisten käsityksiä autismikirjosta ja murtaa siihen liittyviä stereotypioita. Keräämme Otto-automaateilla varoja tämän vaikuttamistyön tueksi. Kertalahjoitus Otto-automaateilla on 5 euroa. Lahjoittaa voi 31.12. saakka.

Psst! Mitä jos työpaikkasi joulukorttirahat lahjoitettaisiinkin tänä vuonna Autismi- ja Aspergerliitolle?
Vinkkaa tästä mahdollisuudesta työnantajallesi! Liiton sivuilla on avattu lahjoitusmahdollisuus, jolloin lahjoitussumman voi valita itse. www.autismiliitto.fi/lahjoita

Uusi autismikirjo-video

Autismi- ja Aspergerliitto julkaisi lokakuussa 100 autismia -kampanjan yhteydessä videon, jossa kerrotaan, mistä autismikirjossa on kysymys. Tarkoituksena on kertoa autismikirjosta ihmisille, joille aihe ei ole kovin tuttu. Autismikirjo-video löytyy suomen-, ruotsin- ja englanninkielisillä tekstityksillä: www.autismiliitto.fi/materiaalia/videot

Mikä on autismikirjo? Katso ja jaa liiton uusi video TÄSTÄ >>

kupla_jatkettu_netti_banneri_Tekstillä2

Puhkaistaan autismikupla! Liitto purkaa 100 autismia -kampanjassa autismiin liittyviä stereotypioita

100 autismia -kampanjassa kerromme, miten moninainen joukko ihmisiä kuuluu autismikirjoon. Vaikka stereotypiat monesti auttavat meitä ymmärtämään eri asioita ja ilmiöitä, ne voivat myös rajoittaa ymmärrystämme. Kysyimme autismikirjon henkilöiltä ja heidän läheisiltään, millaisiin stereotypioihin he ovat törmänneet.

- Se, että emme välttämättä osaa ilmaista empatiaa toivotulla tavalla, ei tarkoita sitä, ettemmekö empatiaa kokisi, joskus niinkin vahvasti, että se sattuu, toteaa Noora Leino.

Minkälaisen autismikirjoon liittyvän stereotypian sinä haluaisit rikkoa?

On tullut aika muuttaa rajoittuneita käsityksiä autismista – siis puhkaista autismikuplat!

Vinkit kampanjaan osallistumiseen www.autismiliitto.fi/100autismia

Kuvakaruselli kirjoista

Uutuuskirjat autismikirjon nuorten tukemisesta

Liiton Arjessa alkuun -projektissa on käännetty kirjat Autismikirjo: Näin kerrot lapselle diagnoosista ja Näin tuet teini-ikäistä. Kirjat ovat saatavilla Autismi- ja Aspergerliiton verkkokaupasta, josta voit tilata itsellesi omat kappaleet postikulujen hinnalla.

Tilaa kirjat Autismi- ja Aspergerliiton verkkokaupasta >>

Talvipaiva_lehti_sivu_2018

Ilmoittautuminen Autismin talvipäiville alkanut!

Autismi- ja Aspergerliitto järjestää valtakunnalliset Autismin talvipäivät 9.–10.2.2018 Areena Oulussa teemalla Osallistava kohtaaminen. Autismin talvipäivät -tapahtuma tarjoaa ideoita ja näkökulmia autismityöhön, esittelee uusia toimintatapoja ja luo verkostoitumismahdollisuuksia.

Tällä kertaa ohjelmassa on mielenkiintoisia luentoja mm. diagnoosimuutoksesta, autismikirjon lasten kiintymyssuhteiden tukemisesta, aisteista, autismikirjon oppilaan kohtaamisesta koulussa sekä itsemääräämisoikeudesta. Tule mukaan inspiroitumaan ja hakemaan uusia ideoita omaan arkeen, opintoihin tai työpaikalle!

Aikaisen linnun tarjous: Ilmoittaudu viimeistään 31.12.2017, niin saat 10% alennuksen!

Ohjelma, hintatiedot sekä ilmoittautumislinkki Autismin talvipäivien sivuilla www.autismiliitto.fi/talvipaivat

Image_1

Vuoden 2018 tuetut lomat haettavissa!

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry järjestää yhteistyössä Autismi- ja Aspergerliiton sekä ADHD-liiton ja Aivoliiton kanssa tuettuja lomia. Vuoden 2018 tuetut lomat ovat nyt haettavissa.

Lue lisää tuetuista lomista ja katso ensi vuoden lomakohteet TÄÄLTÄ >>

star-209371_1280

Liiton uusin jäsenyhdistys on NAM - Neurokirjon ammattilaiset ry

NAM ry on suunnattu ammattilaisille, jotka osallistuvat työssään neurokirjon henkilöiden ja heidän läheistensä toimintakyvyn tukemiseen. Yhdistyksen tavoitteena on järjestää moniammatillisia tilaisuuksia, tiedonvaihtoa ja välittää tietoa myös liiton kautta yleisölle ja kohderyhmille. Kaikki kiinnostuneet ammattilaiset siis liittymään uuteen yhdistykseen! Lisätietoa yhdistyksestä: puheenjohtaja.nam(at)gmail.com

Lue lisää uudesta yhdistyksestä TÄSTÄ >>

Seuraa joulukalenteria

Seuraa vertaistuen joulukalenteria somessa 1.12. alkaen

Arjessa alkuun -projekti toteuttaa tänäkin vuonna liiton sosiaalisen median kanavissa vertaistuen joulukalenterin.

Jokaisen luukun takaa paljastuu vertaisosaajien kertomia ajatuksia vertaistuesta.

Lue lisää vertaisosaajatoiminnasta verkkosivuiltamme >>

perhe, vaakakuva (2) muokattu

Elämänmittainen seikkailu

Hannu ja Tea Boman eivät hyssyttele, kiertele tai takertele puhuessaan lastensa autismikirjosta. Elämä erityislasten vanhempina on vaatinut heiltä joustamista ja sopeutumista. Aina se ei ole ollut helppoa, mutta mitään he eivät vaihtaisi pois.

”Meidän korttipakassa ei ollut 52 korttia, neljää maata kahdella värillä. Elämämme on ollut jotakin aivan muuta. Se on ollut seikkailu.”

Lue Bomanien perheen tarina TÄSTÄ >>

Tulevia tapahtumia ja koulutuksia

30.11.2017

Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten aistitiedon käsittelyn haasteet ja niiden tukeminen -koulutus yhdessä ADHD-liiton ja Aivoliiton kanssa. Kajaanin keskussairaala, 30.11.2017 klo 9-15.40