Autismi- ja Aspergerliitto

Tämä on Autismi- ja Aspergerliiton uutiskirje. Uutiskirjeen lopusta löydät linkin, jonka kautta voit muuttaa tilaustietojasi tai halutessasi poistaa itsesi postituslistalta.

vanhempienjaksaminen

Kuinka sinä voit? Kysely autismikirjon lasten vanhemmille

Vastaa kyselyyn autismikirjon lasten vanhemmille! Vanhempien jaksaminen on ollut tänä syksynä paljon tapetilla. Olemme nyt Autismi- ja Aspergerliitossa tekemässä selvitystä autismikirjon lasten vanhempien tilanteesta liittyen arjessa jaksamiseen, työelämään ja tukipalveluihin. Vastauksesi antavat meille arvokasta tietoa. Kysely on auki 31.1.2018 asti.

Vastaa kyselyyn TÄSSÄ >>

Stadium_JTM_stor_deepblack

Stadium kutsuu autismikirjon henkilöt ostoksille aukioloaikojen ulkopuolella

Urheiluvarusteita ja -vaatteita myyvä Stadium-kauppaketju tarjoaa autismikirjon henkilöille ja heidän perheilleen mahdollisuuden asioida myymälöissään aukioloaikojen ulkopuolella, jolloin aistiärsykkeitä ja yllättäviä muuttujia on liikkeessä huomattavasti vähemmän. Tämä mahdollisuus on voimassa toistaiseksi ja kaikissa Suomen 29:ssä Stadium-myymälässä sekä 10:ssä Stadium Outlet-myymälässä. Otathan etukäteen yhteyttä myymäläpäällikköön sopiakseen sopivasta ajankohdasta.

Katso lisää TÄSTÄ >>

Jarno Asunen

Autismi- ja Aspergerliiton Vuoden vapaaehtoinen 2018 on Jarno Asunen

Liitto julkisti 5.12. kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä Vuoden vapaaehtoinen -tunnustuksen saajan. Jarno Asunen toimii valtakunnallisesti toimivan Rett ry:n puheenjohtajana. Rett ry on yksi Autismi- ja Aspergerliiton 27:stä jäsenyhdistyksestä.

Useassa vapaaehtoistyössä mukana oleva Asunen toteaa, että elämän suurimpia arvoja ei voi mitata rahassa. Lähimmäisestä välittäminen ja heidän auttamisensa antavat paljon takaisin. Siksi vapaaehtoistyö merkitseekin miehelle niin paljon.

Lue lisää vuoden vapaaehtoisesta >>

Talvipaiva_lehti_sivu_2018

Autismin talvipäivien tarjoushinta voimassa vuoden loppuun asti

Autismi- ja Aspergerliitto järjestää valtakunnalliset Autismin talvipäivät 9.–10.2.2018 Areena Oulussa teemalla Osallistava kohtaaminen. Hyödynnä aikaisen linnun tarjous: ilmoittaudu viimeistään 31.12.2017, niin saat 10% alennuksen!

Autismin talvipäivät -tapahtuma tarjoaa ideoita ja näkökulmia autismityöhön, esittelee uusia toimintatapoja ja luo verkostoitumismahdollisuuksia. Tällä kertaa ohjelmassa on mielenkiintoisia luentoja mm. diagnoosimuutoksesta, autismikirjon lasten kiintymyssuhteiden tukemisesta, aisteista, autismikirjon oppilaan kohtaamisesta koulussa sekä itsemääräämisoikeudesta. Tule mukaan inspiroitumaan ja hakemaan uusia ideoita omaan arkeen, opintoihin tai työpaikalle!

Seuraa Autismin talvipäiviin liittyviä uutisia Facebook-tapahtumasivuilta >>

Ohjelma, hintatiedot sekä ilmoittautumislinkki Autismin talvipäivien sivuilla >>

Tukinetin autismi-chatin kevätkauden ajat

Autismi- ja Aspergerliitto järjestää Tukinetissä autismi-chatteja. Chattien tarkoituksena on tarjota verkon välityksellä paikka kokemusten ja vertaistuen jakamiselle. Autismi-chatit pidetään keväällä 2018 noin joka kolmas viikko. Chatin pituus on 1,5 h/kerta. Mukana keskustelussa on aina kaksi Autismi- ja Aspergerliiton työntekijää ohjaamassa ja valvomassa keskustelua.

Lue lisää ja katso kevään autismi-chattien ajat TÄÄLTÄ>>

750x300 Tunne autismi_Lenni_nettiin

Tee joulun hyvä teko - tue liiton tekemää autismityötä!

Otto-käteisautomaateilla on vielä vuoden loppuun asti käynnissä Autismi- ja Aspergerliiton varainkeruukampanja.
100 autismia -kampanjallamme haluamme laajentaa ihmisten käsityksiä autismikirjosta ja murtaa siihen liittyviä stereotypioita. Keräämme Otto-automaateilla varoja tämän vaikuttamistyön tueksi. Kertalahjoitus Otto-automaateilla on 5 euroa. Lahjoittaa voi 31.12. saakka.

Liiton sivuilla on avattu lahjoitusmahdollisuus, jossa lahjoitussumman voi valita itse. www.autismiliitto.fi/lahjoita

WEBRESO_H8A5501

Epätyypillinen diagnoosi, tavallinen ja hyvä elämä

Kun Aleksi sai nelivuotiaana epätyypillisen autismin diagnoosin, tuntui tieto vanhemmista musertavalta. Tänä päivänä Aleksin äiti Anniina Rintala tietää, ettei elämä pysähdy diagnoosiin.

”Jossakin vaiheessa sitä huomaa, ettei diagnoosia mieti enää juuri lainkaan. On vain ne erityispiirteet, joiden kanssa joka päivä eletään ja arki, joka on huomattavasti vähemmän kauheaa kuin sen aluksi pelkäsin loppuelämän ajan olevan.”

Lue Anniina Rintalan perheen tarina TÄSTÄ >>

Autismi- ja Aspergerliitto kiittää tästä vuodesta.

Toivotamme onnistumisia ja iloisia kohtaamisia vuonna 2018!