Ajankohtaista -palsta

Suomen Aspergeryhdistys ry:n hallituksen kannanotto koskien Salainen metsäni- elokuvaa ja sen vaikuttavuuskampanjaan osallistumista

Autismi- ja Aspergerliitto mainosti hiljattain jäsenyhdistyksilleen mahdollisuutta osallistua Salainen metsäni -elokuvan levittämiseen järjestämällä tilaisuuksia, joissa yhdistysten toivottiin näyttävän elokuvaa ja keskustelevan sen tekijöiden kanssa.

ASY logo PNG

Elokuvan mainostamisen yhteydessä ei kuitenkaan mainittu, että elokuvassa esitellyt tekstit on tuotettu käyttäen fasilitoitua kommunikointia, jota nimitetään myös tuetuksi kommunikoinniksi. Kysymyksessä on menetelmä, joka on lukuisissa maissa, lukuisten asiantuntijatahojen toimesta, todettu toimimattomaksi ja haitalliseksi. Fasilitoinnin kritiikitön käyttö, ilman viestien alkuperän huolellista selvittämistä, katsotaan riskiksi vammaisten henkilöiden ihmisoikeuksien kannalta, joten sen käyttö on usein kokonaan kielletty julkisen terveydenhuollon, opetuksen tai vammaispalvelujen yhteydessä.

Elokuva ei viesti pelkästään, että vaikeavammaisen ihmisen tulee saada näkyä ja kuulua. Se johdattelee katsojaa uskomaan, että fasilitoitua kommunikointia käyttävän ammattilaisen toiminta tulisi hyväksyä kritiikittä, ja hänet tulisi asettaa samaan asemaan puhevammaisen tulkin kanssa. Tällaisen ammattilaisen osaamisen epäileminen tai häneen sidottavien resurssien rajoittaminen esitellään hienovaraisin keinoin vammaisen henkilön sortamisena.

Tällaisen sisällön levittäminen, ja sitä levittävän kampanjan tukeminen ilman, että tarjotaan samalla tasapuolista tietoa menetelmästä, on Autismi- ja Aspergerliitolta kannanotto. Mikäli liitto katsoo, että sillä ei ole asiaan kantaa, sen ei tulisi tarjota jäsenistölle yksipuolisesti ainoastaan menetelmään kritiikittä uskovien ja sitä levittävien tahojen tuottamaa materiaalia. Jotta pientä joukkoa elokuvantekijöitä ei asetettaisi suomalaisten asiantuntijajärjestöjen yläpuolelle tietolähteenä, elokuvan levittämiseen liittyvän kampanjan ohessa tulisi olla maininta niistä varoituksista, joita useat ammattilais- ja vammaisjärjestöt ovat menetelmästä julkaisseet.

Suomen Aspergeryhdistys ry ei osallistu Salainen metsäni -elokuvan vaikuttavuuskampanjaan. Kannatamme vaikeavammaisten autististen henkilöiden oikeutta näkyä ja tulla kuulluiksi yhteiskunnassa. Emme kannata heidän käyttämistään kyseenalaisen menetelmän uskottavuuden pönkittämisessä. Emme kannata suuren yleisön harhaanjohtamista sillä, että menetelmä ja sitä käyttävien ammattilaisten puoltaminen naamioidaan vammaisten oikeuksien puoltamiseksi.

Pyydämme, että Autismi- ja Aspergerliiton hallitus ottaa fasilitoidun kommunikoinnin esiin myös muista näkökulmista:

• Pyydämme, että seuraaville Autismin talvipäiville kutsutaan puhujiksi asiantuntijoita, jotka voivat avata yleisölle menetelmää koskevien varoittavien kannanottojen ja kieltojen taustaa.
  • Pyydämme liittoa lisäämään omaan sivustoonsa linkit ISAAC:in ja suomalaisten asiantuntijajärjestöjen kannanottoihin, jotka luetellaan liitolle toimittamassamme lähdeluettelossa (ks. tekstin lopusta) sekä Suomen Aspergeryhdistyksen sivustossa (www.asy.fi/index.php/vaikuttaminen).
  • Pyydämme, että liitto ohjaa jäsenistöä perehtymään niihin, erityisesti Salainen metsäni -elokuvan katselun yhteydessä, jotta heidän olisi mahdollista nähdä elokuvan viesti asiayhteydessä, suhteutettuna muuhun menetelmää koskevaan keskusteluun.

Suomen Aspergeryhdistys ry:n hallitus

Lue Autismi- ja Aspergerliiton vastine kannanottoon TÄSTÄ >>

Lähdeluettelo

Kannanotot

Suomen Puheterapeuttiliitto ry (2014): Suomen Puheterapeuttiliitto ry:n kannanotto tuettuun kirjoittamiseen eli fasilitoituun kommunikointiin

International Society for Augmentative and Alternative Communication (ISAAC) (2014): ISAAC position statement on facilitated communication.

Kehitysvammaliitto (2015): Kehitysvammaliitto ei suosittele tuetun kirjoittamisen käyttöä.

Suomen Lastenneurologinen yhdistys (2014): Fasilitoitu kommunikaatio ei perustu tutkimusnäyttöön.

Lastensuojelun Keskusliitto (2009): Lausunto vaihtoehtohoitoja koskevan lainsäädännön tarpeita selvittäneen työryhmän raportista. stm selvityksiä 2009:17

Tietoa useissa maissa julkaistuista kannanotoista

- Pukki H ja Andrews D (2015): Fasilitoidun kommunikoinnin taustaa ja sitä koskevia kannanottoja Australiassa, Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa. AutSpect Koulutus Tmi, Vantaa.

Muita tietolähteitä

- A-studion jakso vuodelta 2014 (tiivistelmä) “Autistin Savo vaihtui Stadin slangiin”

Dokumentti “Prisoners of Silence” vuodelta 1993

- Viestien alkuperän testausta kuvaileva suomalainen tutkimus
Saloviita, T., Leppänen, M. & Ojalammi, U. (2014). Authorship in facilitated communication: an
analysis of 11 cases. Augmentative and Alternative Communication, 30, 213–225.

- Suomenkielinen opinnäytetyö samasta aiheesta
Ojalammi U ja Leppänen M (2005): Fasilitointi – faktaa, fiktiota vai filunkia? Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto

Palaa otsikoihin