Ajankohtaista -palsta

Miltä tuntuisi, jos et voisi koskaan käydä elokuvissa, tapahtumissa tai leikki- ja liikuntapaikoissa?

Autismi- ja Aspergerliiton ja SuperParkin yhteistyössä syntynyt aktiviteettipuiston yksityisvuoro karsii aistiärsykkeitä ja mahdollistaa SuperPark-vierailun myös heille, joille vapaa-ajanvietto julkisilla paikoilla on normaalisti rajoittunutta.

SP-brand_1in1_Boy_Adventure

Autismikirjon häiriö on aivojen neurobiologinen kehityshäiriö, joka vaikuttaa henkilön viestintään ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen sekä kokemuksiin ympäröivästä maailmasta. Aistisäätelyyn liittyvät erityispiirteet, kuten yli- ja aliherkkyydet liittyen ääniin, valoon, kosketukseen, hajuihin, makuihin ja väreihin ovat yleisiä. Heitä yhdistää myös erityinen stressiherkkyys.

Näistä erityispiirteistä johtuen autismikirjon henkilöillä on usein vaikeuksia käydä elokuvissa, teatterissa, leikkipuistoissa, tapahtumissa ja muissa vastaavissa julkisissa paikoissa, joissa aistiärsykkeiden määrä on suuri.

SuperParkit ympäri Suomea tarjoavat lauantaina 7.4. klo 9-11 autismikirjon henkilöille perheineen oman rauhallisen vuoron. Puistoihin ei oteta tänä aikana muita asiakkaita, jotta henkilöillä säilyy rauha nauttia viihteellisen liikunnan iloista yhdessä oman vertaisryhmänsä kesken.

Median edustajat ovat tervetulleita paikan päälle SuperParkiin tutustumaan tilaisuuteen, joka on osa autismitietoisuusviikon ohjelmaa. Puistojen osoitetiedot alla.

Lisätietoa:

Autismi- ja Aspergerliitto ry, Sini Rantanen, viestintäkoordinaattori, sini.rantanen(at)autismiliitto.fi puh. 050 591 5899, www.autismiliitto.fi

SuperPark Oy, Johanna Heffernan, yritysmyynti ja kumppanuudet, johanna.heffernan(at)superpark.fi, puh. 050 413 1655, www.superpark.fi

Saapumisohjeet:

SuperPark Espoo
Kuitinmäentie 27, 02240 Espoo

SuperPark Sveitsi, Hyvinkää
Härkävehmaankatu 4, 05900 Hyvinkää

SuperPark Joensuu (Huom! Yksityisvuoro klo 8-10)

Raatekankaantie 4, 80100 Joensuu

SuperPark Jyväskylä
Uno Savolan katu 8, 40100 Jyväskylä

SuperPark Särkänniemi, Tampere

Laiturikatu 5, 33230 Tampere

SuperPark Turku

Kongressikuja 1, 20540 Turku

SuperPark Oulu

Tyrnäväntie 16, 90400 Oulu

SuperPark Vantaa
Tammiston kauppatie 13, 01510 Vantaa

Autismi- ja Aspergerliitto viettää autismitietoisuuden kampanjaviikkoa 2.-8.4. Viikon aikana liitto järjestää tapahtumia ja koulutuksia ympäri Suomea sekä levittää autismitietoisuutta. Mukana viikossa on Autismi- ja Aspergerliitto, jäsenyhdistykset sekä yhteistyökumppaneita.

SuperPark -sisäaktiviteettipuistot ovat viihteellisen liikunnan ympäristöjä kaiken ikäisille lapsista aikuisiin. Kotimaan kahdentoista puiston lisäksi SuperParkilla on sisäaktiviteettipuisto Hongkongissa ja useita uusia kohteita on suunnitteilla Aasiaan sekä Eurooppaan.

Palaa otsikoihin