Ajankohtaista -palsta

Lehdistiötiedote: Vertaisosaaja auttaa selviytymään autismikirjon diagnoosin jälkeen

Kun itse tai oma lähiomainen on saanut autismikirjon diagnoosin, on tärkeää saada puhua jonkun saman kokeneen kanssa, selviää Autismi- ja Aspergerliiton Arjessa alkuun -projektin teettämästä selvityksestä.

WEBreso_IMG_9381
Kuvassa vertaisosaajat Päivi ja Pekka Heikkinen, keskellä heidän poikansa Jali. Kuva Raisa Kyllikki Ranta

Autismi- ja Aspergerliitossa toimii koulutettuja vapaaehtoisia vertaisosaajia, joilla on omakohtainen kokemus autismikirjosta. Arjessa alkuun -projektin teettämän selvityksen mukaan vertaisosaajalta saatu tuki on erityisen tärkeää, kun autismikirjon diagnoosi on juuri saatu.

­– Selvityksestä käy ilmi, että samaa kokeneen vertaisen kohtaaminen varhaisessa vaiheessa auttaa selviämään eteenpäin. Merkityksellistä on erityisesti kokemus siitä, ettei asian kanssa ole yksin ja että muutkin ovat selvinneet. Diagnoosin jälkeen on tärkeää saada toivoa siitä, että elämä autismikirjon kanssa on arvokasta ja elämässä on edelleen paljon ilonaiheita, Arjessa alkuun -projektin projektipäällikkö Elina Vienonen kertoo.

Diagnoosin saamisen jälkeen kaikilla ei ole voimia lähteä hakemaan tukea suoraan vertaistukiryhmästä. Vertaisosaajatoiminnassa kynnys hakea vertaistukea on tehty mahdollisimman matalaksi. Vertaisosaajaan saa otettua yhteyden nettilomakkeen kautta ja hänet voi kohdata omassa arkiympäristössä muutaman kerran. Sen jälkeen vertaisosaaja ohjaa hakemaan pidempikestoista tukea vertaistukiryhmästä.

– Tuensaajat ovat asuinpaikasta riippumatta päässeet vertaisosaajatoiminnan kautta paremmin tukiverkostojen pariin. He ovat vertaisosaajien tuen avulla löytäneet arkeensa erilaisia selviytymiskeinoja. Tärkeimmiksi on koettu erityisesti käytännön vinkit, joiden avulla tuensaajat ovat ymmärtäneet esimerkiksi hakea apua lapsen aistikuorman helpottamiseksi koulussa, Vienonen täsmentää.

Diagnoosin saaminen voi olla shokki

Autismikirjon diagnoosin voi saada missä elämänvaiheessa tahansa, vaikka tavoitteena on tunnistaa piirteet mahdollisimman varhain. Kun oma lapsi saa diagnoosin, se voi olla vanhemmille shokki.

– Diagnoosin saaminen voi olla pitkäkestoinen prosessi. Yksinäisyyden ja avuttomuuden kokemukset ovat yleisiä. Diagnoosin jälkeen voi tuntua siltä kuin elämä olisi pysähtynyt paikoilleen, Vienonen kuvailee.

Vertaisosaajina toimiville Pekka ja Päivi Heikkiselle oli aluksi järkytys, kun heidän 19-vuotias poikansa Jali sai lapsena lapsuusiän autismi- ja kehitysvammadiagnoosit. He ryhtyivät vertaisosaajiksi voidakseen luoda vastaavassa tilanteessa oleville perheille toivoa.

– Tiedämme kokemuksesta, että välillä on aallonpohjia, ja ne voivat olla todella syviä, mutta niistä noustaan. Meille on tärkeää, että saman ymmärtävät myös muut autismikirjolapsen kanssa elävät vanhemmat, että toivoa helpommasta ja rauhallisemmasta elämästä on aina.

Lisätietoja: Elina Vienonen, Arjessa alkuun -projektin projektipäällikkö, Autismi- ja Aspergerliitto,

050 359 8443, elina.vienonen[at]autismiliitto.fi

Sini Rantanen, viestinnän suunnittelija, Autismi- ja Aspergerliitto,

050 3087 806, sini.rantanen[at]autismiliitto.fi

Vaikuttavuusselvityskansi

Autismi- ja Aspergerliiton Arjessa alkuun -projekti on saanut STEA:n (entinen RAY) rahoituksen vuosille 2014–2017. Projektissa on koulutettu eri puolella Suomea vapaaehtoisia vertaisosaajia, jotka antavat tukea, kun autismikirjon diagnoosi on tuore tai ei ole vielä varmistunut. Vuonna 2017 projektissa selvitettiin vertaisosaajatoiminnan vaikuttavuutta vertaisosaajille lähetetyllä kyselyllä.

”Toi tietää, mistä mä puhun” – Arjessa alkuun -vertaisosaajatoiminnan vaikuttavuusselvitys on luettavissa osoitteesta:

Autismikirjon häiriö vaikuttaa siihen, miten yksilö viestii ja on vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa, sekä siihen, miten hän aistii ympäröivän maailman. Kyse on neurobiologisesta keskushermoston kehityshäiriöstä. Autismikirjoa esiintyy kaikkialla maailmassa ja eri tutkimusten mukaan sitä esiintyy väestöstä yhdellä prosentilla. Autismikirjo koskettaa kuitenkin arjessa paljon suurempaa määrää väestöä, esimerkiksi perheenjäseniä, sukulaisia ja ammattilaisia.

Palaa otsikoihin