Ajankohtaista -palsta

Jäsenyhdistystapaaminen ja liittokokous pidettiin Saimaan rannalla 12.-13.5.

Autismi- ja Aspergerliiton jäsenyhdistyspäivää ja liittokokousta vietettiin 12.-13.5.2017 Mikkelin kupeessa sijaitsevassa Anttolanhovissa.

Yhdistysväen toivotti tervetulleeksi Etelä-Savon ADA ry:n puheenjohtaja Reijo Hämäläinen. Illallisen jälkeen nautittiin savusaunan lempeistä löylyistä. Useampi saunoja jätti talviturkkinsa Saimaan aaltoihin.

P5120895
Etelä-Savon ADA ry:n puheenjohtaja Reijo Hämäläinen toivotti yhdistysväen, hallituksen jäsenet ja liiton henkilökunnan tervetulleeksi

Lauantaina 13.5. jäsenyhdistystapaamisessa esiteltiin liiton vertaisosaajatoimintaa ja sen vaikuttavuutta. Lisäksi keskusteltiin yhdistysten järjestämästä vertaistuesta sen eri muodoissaan. On hienoa huomata, miten monipuolista toimintaa yhdistykset järjestävät! Tapaamisen päätteeksi yhdistysten ja liiton yhteinen tulevaisuuden toiveiden puu sai yhdistysväeltä runsaasti lehtiä.

Ennen liittokokouksen alkua kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd.) piti katsauksen sote-uudistuksesta ja järjestötoiminnan tilanteesta sen valossa.

- Valinnanvapauslakiin ja maakuntalakiin tulisi saada kirjaukset avustuksista järjestöjen toiminnalle sekä kunnille ja maakunnille velvoite yhteistyöhön järjestöjen kanssa, Taavitsainen kertoi.

P5130998
Liiton toiminnanjohtaja Tarja Parviainen ja liittokokouksen puheenjohtajana toiminut kansanedustaja Satu Taavitsainen.

Liittokokouksen puheenjohtajaksi valittiin Satu Taavitsainen. Kokouksessa kerrottiin muun muassa vuoden 2016 toiminnasta ja esiteltiin ensi vuoden toimintasuunnitelma sekä talousarvio. Lisäksi valittiin liittohallituksen uudet jäsenet ja varajäsenet erovuoroisten tilalle. Uuden hallituksen toimikausi alkaa heti liittokokouksen jälkeen.

Uudet hallituksen jäsenet (aakkosjärjestyksessä):

Tiina Alkio (SAY)

Jan-Mikael Fredriksson (ASY)

Riikka Kennovaara (Turun seudun Aisti)

Nina Korventaival (SAY)

Ilkka Nygrén (SAY)

Liittohallituksessa jatkavat:

Päivi Norvapalo (Keski-Suomen autismiyhdistys), puheenjohtaja

Janne Nevalainen (ASY)

Teemu Muukkonen (Espoo)

Anna-Kaisa Sipilä (Pohjois-Suomi)

Liittohallituksen kaikkien nykyisten henkilökohtaisten varajäsenten kausi päättyi. Uusien sääntöjen mukaisesti heidän tilalleen valittiin 4 yleisvarajäsentä. Hallituksen varsinaisen jäsenen estyessä kutsutaan hallituksen jäsenen tehtäviä hoitamaan järjestyksessä aina ensimmäinen yleisvarajäsen.

Yleisvarajäsenet kutsumisjärjestyksessä:

Aslak Rantakokko (Pohjois-Suomi)

Lisbeth Hemgård (Finlands Svenska Autism- och Aspergerförening rf)

Kristiina Heiska (Päijät-Häme)

Reijo Hämäläinen (Etelä-Savon ADA)

Liittokokouksen päätteeksi esiteltiin liiton uusi visuaalinen ilme, josta voi lukea tarkemmin TÄSTÄ >>

P5130966
Taukojumppa jäsenyhdistystapaamisessa

P5130968
Anna-Kaisa Sipilä Pohjois-Suomen Autisminkirjo ry:stä laittamassa seuraavaa toivelehteä tulevaisuuden puuhun

P5130920
Vertaisosaajatoimintaa esitteli yhdistyspäivässä Elina Vienonen, Arjessa alkuun -projektipäällikkö