Ajankohtaista -palsta

Hae EU:n Vammaiskorttia

Vammaiskorttia on voinut Suomessa hakea kesäkuusta 2018 alkaen. Kortti maksaa 10 euroa.

Vammaiskortti

Vammaiskortti on vapaaehtoinen ja maksullinen kortti, jota näyttämällä vammainen henkilö voi osoittaa tuen tarpeensa esimerkiksi julkisissa liikennevälineissä, liikunta- ja kulttuuritapahtumissa sekä käyttäessään erilaisia palveluja.

Voit saada vammaiskortin, jos olet saanut myönteisen päätöksen jostakin seuraavasta etuudesta tai palvelusta:

Kelan etuudet:
  • alle 16-vuotiaan vammaistuki
  • 16 vuotta täyttäneen vammaistuki
  • eläkettä saavan hoitotuki
  • kuulovammaisen tulkkauspalvelu (A)
  • kuulo- ja näkövammaisen tulkkauspalvelu (A)
  • puhevammaisen tulkkauspalvelu (A).
Muut päätökset:
  • päivätoiminta
  • sosiaalihuoltolain mukainen liikkumisen tuki (ns. kuljetuspalvelupäätös)
  • vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu
  • näkövammaiskortti (A)
  • omaishoitosopimus (vammaiskortti tarkoitettu omaishoidettavalle) (A)
  • saattajapalvelu (A)
  • vammaispalvelulain mukainen palveluasuminen (A)
  • henkilökohtainen apu (A)
  • erityishuolto-ohjelman mukainen päätös ja siihen liittyvät palvelut (A).
(A) = Voit saada korttiisi A-merkinnän. Sen avulla voit halutessasi osoittaa, että tarvitset mukaasi avustajan tai tukihenkilön.

Tietyt neuropsykiatriset ryhmät, kuten osa vammaiskorttia tarvitsevista Asperger-henkilöistä, ovat vielä tässä vaiheessa jäämässä erityisesti A-merkintäisen vammaiskortin ulkopuolelle. Autismi- ja Aspergerliitto on mukana työryhmässä, jossa yritetään löytää ratkaisu tähän. Työryhmän puheenjohtajana toimii Autismi- ja Aspergerliiton toiminnanjohtaja Tarja Parviainen. Työryhmässä on mukana myös mm. Suomen Aspergeryhdistys ASY.

Hae Kelalta lupa kortin hakemiseen

Kela tarkistaa, että sinulla vammaiskorttiin oikeuttava päätös. Jos sinulla on päätös, saat oikeuden tilata kortin.

Toimi näin:
  • Varmista, että sinulla on korttiin oikeuttava päätös (ks. lista yläpuolelta)
  • Täytä Kelan lupalomake itse tai yhdessä tukihenkilösi kanssa. Lomakkeeseen merkitään sähköpostiosoite.
  • Lähetä lomake Kelaan asiointipalvelussa tai postitse. Huom. Jos lapsellasi ei ole tunnuksia Kelan asiointipalveluun, lähetä lomake ja tarvittavat liitteet Kelaan postitse.
  • Osa päätöksistä oikeuttaa A-merkintään, jolla voit osoittaa tarvitsevasi avustajaa tai tukihenkilöä.
  • Katso hakuohje Kelan sivuilta tai Vammaiskortin kotisivuilta.

Palaa otsikoihin