Ajankohtaista -palsta

Ei myytävänä! -kansalaisaloite vammaisten ihmisoikeuksien puolesta

Vammaisten ihmisten perusoikeudet eivät toteudu tämän päivän Suomessa. Vammaisfoorumi ry ja Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta ovat tehneet 12.6.2017 kansalaisaloitteen vammaisten henkilöiden välttämättömän avun ja tuen kilpailuttamisen lopettamiseksi.

ei_myytavana_turkoosiMe vammaisjärjestöt olemme asettaneet yhteiseksi tavoitteeksi lakimuutoksen, jossa vammaisten henkilöiden välttämättömät palvelut rajataan hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle. Palveluiden kilpailuttaminen on vastoin YK:n yleissopimusta vammaisten henkilöiden oikeuksista. Vammaisilla ihmisillä ei kilpailutuksissa ole osallisuutta eikä oikeussuojakeinoja omaa elämäänsä koskevissa päätöksissä.

Lähes poikkeuksetta kilpailutukset on ratkaissut hinta, joka on sivuuttanut palveluiden laadun. Toistuvat kilpailutukset luovat epävarmuutta ja vaikeuttavat suuresti vammaisten ihmisten arkea.

Miksi kansalaisaloite?

Kansalaisaloite on viimeinen keinomme vaikuttaa vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumiseen. Perustuslain mahdollistama kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa.

Lue kansalaisaloitteen sisältö TÄSTÄ >>

Kansalaisaloitteen takana on kaikkiaan 32 valtakunnallista vammaisjärjestöä, jotka ovat tehneet jo vuodesta 2013 tuloksetta tiivistä vaikuttamistyötä lakiuudistuksen aikaansaamiseksi. Ei myytävänä! -tapahtuma syyskuussa 2016 keräsi Kansalaistorille satoja ihmisiä ja herätti laajaa julkista keskustelua (katso lisää tästä).

ei myytavana_kaavio2

Allekirjoita Ei myytävänä -kansalaisaloite tärkeän asian ja ihmisoikeuksien puolesta!

Siirry tästä kansalaisaloite.fi -sivulle.

Voit myös allekirjoittaa kansalaisaloitteen paperiversion, sekä tulostaa kannatusilmoituksia muiden allekirjoitettaviksi. Lomakkeet tulee tulostaa A4-kokoisina ja palauttaa 12.12.2017 mennessä osoitteeseen

Kehitysvammaisten palvelusäätiö
Pinninkatu 51

Kansalaisaloitteen taustaorganisaatiot

Vammaisfoorumi ry on 32 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, joka edistää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja hyvinvointia. Myös Autismi- ja Aspergerliitto kuuluu Vammaisfoorumiin.

Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta on kehitysvamma-alan järjestöjen ja julkisten toimijoiden yhteistyöverkosto, joka edistää YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa Suomessa ja tekee työtä laadukkaiden palveluiden puolesta.

Lisätietoja

Markku Virkamäki                                                          Risto Burman
työvaliokunnan puheenjohtaja                                       toiminnanjohtaja
Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta            Kehitysvammaisten Tukiliitto ry