Ajankohtaista -palsta

Ei myytävänä! -kansalaisaloite eduskunnan lähetekeskusteluun

Vammaisjärjestöjen yhteinen Ei myytävänä! -kansalaisaloite nousee eduskunnan lähetekeskusteluun torstaina 5.4.2018 noin klo 17.00 alkaen.

Vammaisjärjestöjen edustajat luovuttivat kansalaisaloitteen eduskunnan puhemies Paula Risikolle 7.3.2018. Lähetekeskustelu avaa aloitteen käsittelyn eduskunnassa.

Mistä aloitteessa on kyse?

Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen tavoitteena on lopettaa vammaisten henkilöiden välttämättömän avun ja tuen kilpailuttaminen. Aloitteen panivat vireille Vammaisfoorumi ry ja Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta (KVANK) kesäkuussa 2017. Kansalaisaloite vaatii julkisia hankintoja koskevaan lakiin tarkennusta: hankintalain mukaista kilpailutusta ei tule soveltaa koko elämän mittaisten asumista, henkilökohtaista apua ja puhevammaisten tulkkausta koskevien palveluiden hankintaan.

Ihmisoikeuksien puolesta

Palveluiden kilpailuttaminen rikkoo Suomen ratifioimaa YK:n yleissopimusta vammaisten ihmisten oikeuksista. YK:n vammaissopimuksen takaamiin ihmisoikeuksiin ja EU:n perusoikeuskirjan syrjintäkieltoon vedoten suomalaiset palveluiden käyttäjät ja heidän läheisensä ovat tehneet kilpailutuksista jo kaksi kirjelmää Euroopan parlamentin vetoomusvaliokunnalle.

Muutaman vuoden välein toistuvat kilpailutukset kaventavat vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeutta ja heikentävät heidän elämänlaatuaan. Jatkuvat muutokset rapauttavat luottamuksen ja vuorovaikutuksen perusteita, ja luovat elämään jatkuvaa epävarmuutta. Useimmiten kilpailutukset ratkaisee hinta; palvelujen laatu, inhimillisyys ja ihmisarvo ovat toissijaisia.

Taustalla kokonainen kansanliike

Kansalaisaloitteen takana on 32 valtakunnallista vammaisjärjestöä, jotka ovat tehneet jo vuosia tiivistä vaikuttamistyötä hankintalain tarkennuksen puolesta. Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen nimienkeruukampanja kokosi kokonaisen kansanliikkeen. Vammaiset ihmiset ja heidän läheisensä rohkaistuivat kertomaan karuista kokemuksistaan julkisuudessa. Huoli ihmisoikeuksista sai liikkeelle myös muut kansalaiset. Kansalaisaloite saavutti eduskunnan käsittelyyn vaaditut 50 000 kannatusilmoitusta neljässä kuukaudessa. Kaikkiaan se sai tuekseen 72 059 kannattajaa.

Kilpailutus ei sovi vammaisten palveluihin

Järjestöt ja niiden jäsenistö odottavat toiveikkaina alkavaa eduskuntakäsittelyä. Ylen MOT-ohjelma teki maaliskuussa 2017 vammaispalveluiden kilpailuttamisesta kyselyn puolueiden eduskuntaryhmille. Sekä oppositio- että hallituspuolueet ymmärsivät hankintalain vammaisille ihmisille aiheuttamat ongelmat ja pitivät henkilökohtaista budjetointia hyvänä tapana varmistaa valinnanvapaus palveluiden hankinnassa.

yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/27/puolueet-kilpailutus-ei-sovi-vammaisten-palveluihin

yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/29/puolueet-motlle-vammaispalveluiden-kilpailutus-lopetettava

Lisätietoja:

Markku Virkamäki, aloitteen vireillepanija, Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta

puh. 0207 713 501, markku.virkamaki(at)kvps.fi

Ei myytävänä! -kansalaisaloitesivusto www.eimyytavana.fi