Ajankohtaista -palsta

Autistic Pirde Day -tapahtuma Helsingissä 18.6.

Suomen Asperger-yhdistys ry järjestää "Autistic pride day"- tapahtuman 18.6.2017 klo 12-18 Helsingin seudun erilaisten oppijoiden (HERO) tiloissa Kaisaniemessä (Vilhonkatu 4 B 13, Helsinki). Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Heron sisäänkäynti on siirtynyt vanhasta hieman oikealle. Se löytyy Ravintola Kaislan vasemmalta puolen, B-rapusta (http://www.lukihero.fi/katso-mista-nykyaan-paastetaan-sut-sisaan)

Yleistä Autistic pride day:sta

Autistien oikeuksien päivää (APD) vietetään kansainvälisesti 18. kesäkuuta ja sen tarkoituksena on juhlistaa neurologista poikkeavuutta inhimillisenä monimuotoisuutena ja vahvuutena, medikalisoimisen ja surkuttelemisen sijasta. Päivän aikana järjestetään kampanjoita ja tapahtumia, joiden tavoitteena on kumota stereotyyppisiä näkemyksiä ja tuoda tilalle monipuolisempaa ja totuudenmukaisempaa kuvaa autismin kirjosta. Aktivistien verbaalisella tulilinjalla ovat olleet yhteiskunnassa vallitsevien rajoittuneiden asenteiden lisäksi myös mm. itsenäisyyttä ja omavoimaisuutta rajoittavat asumis- ja tulkkauspalvelut, perusteettomat esteet työllistymisessä ja epäeettiset ja haitalliset terapia- ja kuntoutusmenetelmät, joista monet autismin kirjoon kuuluvat ihmiset joutuvat valitettavasti yhä kärsimään.

APD:n viettäminen on yksi tapa saada autismin kirjon ihmisiä näkyvämmäksi ja kuuluvammaksi osaksi yhteiskuntaa ja antaa heille mahdollisuus kasvaa toiminnan kohteista aktiivisiksi toimijoiksi, joita ihan oikeasti kuunnellaan. Autistic Pride Dayssa on kyse autistististen henkilöiden oikeuksista. Sitä juhlitaan, sillä meissä jokaisessa on aihetta juhlaan. Me kaikki olemme arvokkaita, ainutlaatuisia persoonia autismin sävyttämine piirteinemme.

Tapahtuman ohjelmassa on luvassa:

• "Elävät opukset" - Mahdollisuus keskustella kahden kesken autismikirjolaisen kanssa. Kokemusosaajiamme on paikalla runsain mitoin, heiltä voi kysellä vapaasti autistin elämästä, sen iloista ja sen haasteista.
  • Mahdollisuus osallistua videohaastatteluihin. Haastattelut tekee Johannes Peik Luukinen ja ne tulevat osaksi myöhemmin mm. elokuvateatteri Andorrassa esitettävää "Mitä olisinkaan ilman sinua"-elokuvaa.
  • Heta Pukin luento "Tytöt ja naiset autismin kirjolla"
  • Autismisäätiön RUNKO-runohankkeen edustajat esittävät runojaan
  • Slogan-työpaja, jossa yhdistykselle luodaan yhdessä uutta iskulausetta. Paras slogan-ehdotus palkitaan lahjakortilla
  • Ideapuu-työpaja, jossa osallistujat miettivät yhdessä, mitä autismiylpeys heille merkitsee