Ajankohtaista -palsta

Autismi- ja Aspergerliiton vastine Suomen Aspergeryhdistyksen kannanottoon

Autismi- ja Aspergerliiton liittohallituksen enemmistö päätti kokouksessaan 14.3.2017 liiton osallistumisesta Salainen metsäni -elokuvan vaikuttavuuskampanjaan Suomen Aspergeryhdistyksen edustajan ainoana vastustaessa osallistumista.

Siihen mennessä kampanjaan oli lähtenyt mukaan jo useita muitakin tahoja, mm. Suomen Mielenterveysseura sekä Autismisäätiö.

Autismi- ja Aspergerliitto ei ole ollut mukana suunnittelemassa tai tekemässä elokuvaa ja näin ollen liitto ei ole vaikuttanut siinä nähtäviin valintoihin ja ratkaisuihin.

Täytyy muistaa, että dokumentti kertoo yhden autismikirjon henkilön tarinaa. Liittohallituksen enemmistön mielestä oli parempi lähteä mukaan elokuvan vaikuttavuuskampanjaan, jolloin pääsimme myös monipuolistamaan käsitystä autismikirjon ihmisistä ja tuomaan lisää tietoa autismikirjosta ainakin osaan elokuvan näytöksistä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää elokuvan levitystilaisuudet ilman muuta autismitietoa kuin mitä elokuvassa näkyy. Tämän takia niissä elokuvan esitysten yhteydessä pidetyissä keskustelutilaisuuksissa, joihin Autismi- ja Aspergerliiton tai paikallisyhdistysten edustaja osallistui, tavoitteenamme oli nostaa esiin autismikirjon moninaisuutta ja laajentaa käsitystä autismikirjosta.

On totta, että tuettu kirjoittaminen eli fasilitointi nousee elokuvassa suureen rooliin. Katsoimme, että keskustelun kääntäminen siihen, kommunikoiko päähenkilö itse vai ei, loukkaa elokuvassa esiintyvän Laurin oikeuksia ja ihmisarvoa.

Autismi- ja Aspergerliiton liittohallitus katsoo, että liiton on pystyttävä edustamaan kaikkia autismikirjon henkilöitä ja heidän läheisiään. Tähän rooliin ei mielestämme kuulu kieltojen ja käskyjen viljeleminen. Asiat muuttuvat tietoa lisäämällä, jos ovat muuttuakseen.

Autismi- ja Aspegerliitton liittohallitus on vuonna 2014 ottanut kantaa fasilitointiin ja se kuuluu näin:

"Liitto edunvalvontajärjestönä ei suosittele eikä voi myöskään kieltää fasilitoinnin käyttöä. Kommunikoinnin tueksi ja sen harjoitteluun on käytössä monia puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä, näistä ehkä yleisimpänä esimerkkinä on kuvien käyttö. Ilmaisu kuuluu jokaisen ihmisen perusoikeuksiin. On tärkeää löytää autistiselle henkilölle kommunikointitapa, jolla hän voi ilmaista itseään ja tulee ympäristössään ymmärretyksi. Yksilöllisen kommunikointitavan löytäminen ja vahvistaminen ovat osa autistisen henkilön perusoikeuksia."

Kuten Suomen Aspergeryhdistys kannanotossaan toteaa, fasilitointi on kiistanalainen kommunikaatiomenetelmä ja useat tahot myös Suomessa ovat ottaneet siihen kantaa.

Alla linkit Suomen Puheterapeuttiliitto ry:n ja Kehitysvammaliiton tekemiin kannanottoihin.

Suomen Puheterapeuttiliitto ry (2014): Suomen Puheterapeuttiliitto ry:n kannanotto tuettuun

kirjoittamiseen eli fasilitoituun kommunikointiin www.puheterapeuttiliitto.fi/binary/file/-/id/81/fid/1293/

Kehitysvammaliitto (2015): Kehitysvammaliitto ei suosittele tuetun kirjoittamisen käyttöä.

www.kehitysvammaliitto.fi/fin/kehitysvammaliitto-ei-suosittele-tuetun-kirjoittamisen-kayttamista/

Autismi- ja Aspergerliitto ry:n hallitus

Suomen Aspergeryhdistyksen kannanotto >>