Ajankohtaista -palsta

Hae kokemusasiantuntijaksi!

Haemme autismikirjon henkilöitä ja heidän läheisiään syksyn kokemusasiantuntijakoulutukseen. Toivomme mahdollisimman laajan joukon erilaisia ihmisiä koulutukseen mukaan, joten hae rohkeasti!

Seuraava Tukinetin autismi-chatti järjestetään 19.4.2017 kello 9.30-11.00

Autismi- ja Aspergerliitto järjestää Tukinetissä Autismi-chatteja. Chattien tarkoituksena on tarjota paikka kokemusten ja vertaistuen jakamiselle. Autismi-chatit pidetään keväällä 2017 joka 3. viikko. Chatin pituus on 1,5 h/kerta.

Anna kasvot autismikirjolle! Osallistu valokuvakampanjaan!

Autismitietoisuuden viikolla 2.-7.4.2017 käynnistyvän 100 autismia -kampanjan puitteissa Autismi- ja Aspergerliitto etsii halukkaita autismikirjon henkilöitä valokuvattavaksi omilla nimillään ja kasvoillaan.

Autismi- ja Aspergerliitto kansainvälisenä autismitietoisuuden päivänä 2.4.: mikä ihmeen autismikirjo?

Autismi- ja Aspergerliitto käynnistää autismitietoisuuden viikolla 2.–7.4.2017 kampanjan 100 autismia. Kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoa ja laajentaa käsitystä autismikirjosta.

Kyselyt autismikirjon lasten ja nuorten siirtymävaiheiden tuen tarpeesta

Oletko yli 13-vuotias autismikirjon nuori tai hänen vanhempansa?

Kirjoituspyyntö Asperger-lasten perheenjäsenille opinnäytetyöhön liittyen

Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toimintaterapiaa opiskeleva Hetamaria Ala-Nissilä tekee opinnäytetyötään Asperger-lasten toiminnasta arjessa, ja siitä, miten vanhemmat kuvailevat lapsensa toimintaa.

Hae vertaisryhmäohjaajien koulutukseen!

Huom! Vertaisryhmien ohjaajille tarkoitettu koulutusviikonloppu on peruuntunut! Lisätietoja voi kysellä Marjolta tai Elinalta.

Fasilitointi on kiistanalainen kommunikaatiokeino

Salainen metsäni -suomalaisdokumentin yhteydessä on noussut taas keskusteluun avustetun kirjoituksen eli fasilitoinnin käyttö. Katso Helsingin Sanomien kirjoitus aiheesta, jossa myös Autismi- ja Aspergerliiton toiminnanjohtaja kertoo liiton näkemyksen asiasta:

Lehdistötiedote: Naisten ja tyttöjen autismikirjon häiriötä ei tunnisteta

Autismia ja Aspergerin oireyhtymää on pidetty yleisempänä miesten keskuudessa. Pojat saavatkin tyttöjä huomattavasti enemmän autismikirjon häiriön diagnooseja. Naisten ja tyttöjen autismikirjon häiriötä ei usein tunnisteta terveydenhuollossa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että käytössä olevat seulontamenetelmät ja diagnostiset kriteerit pohjautuvat historiallisista syistä poikien ja miesten kokemuksiin.

Jyväskylän Arjessa alkuun -koulutus keräsi runsaan yleisön

Jyväskylässä järjestettiin tiistaina 7.1. viimeinen Arjessa alkuun -koulutus. Lähes 250 osallistujaa oli tullut kuuntelemaan koulutuksen luentoja ja paneelikeskustelua.

Seuraavat