Tukimuodot

Kelan vammaistuki:

Alle 16-vuotiaan vammaistuki on tarkoitettu sairaalle tai vammaiselle lapselle. Vammaistuki edellyttää, että lapsi on vähintään 6 kuukautta hoidon, huolenpidon ja kuntoutuksen tarpeessa niin, että se sitoo perhettä enemmän kuin saman ikäisen terveen lapsen hoito ja aiheuttaa erityistä rasitusta. (Kela 2015)

16 vuotta täyttäneen vammaistuen tarkoitus on helpottaa selviytymistä jokapäiväisessä elämässä, työssä ja opiskelussa. Vammaistukea maksetaan 16 vuotta täyttäneelle sairaalle tai vammaiselle henkilölle, jonka toimintakyky on heikentynyt vähintään vuoden ajan. (Kela 2015)

Lisätietoja: Vammaistuki - Kela

Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennus:

Kelan kuntoutuksena järjestettäviä kursseja voidaan myöntää vaikeavammaisen lääkinnällisenä, ammatillisena tai harkinnanvaraisena kuntoutuksena. Kursseihin kuuluvat kuntoutuskurssit sekä sopeutumisvalmennuskurssit, joiden tavoitteet eroavat hieman toisistaan.

Henkilökohtainen apu on

1. Välttämätöntä toisen ihmisen antamaa apua niissä tavanomaiseen elämään liittyvissä toimissa, jotka henkilö tekisi itse, mutta vamman tai sairauden vuoksi hän ei selviä niistä itse.
  2. Itsenäisen elämän mahdollistaja vaikeavammaiselle henkilölle.
  3. Vammaispalvelulain mukainen palvelu, johon palvelun myöntämiskriteerit täyttävällä vaikeavammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus. (THL 2015)

Omaishoidon tuella tarkoitetaan vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla.

Kuljetuspalvelut

Vammaispalvelulain 8 §:n mukaan kunnan on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen, jos henkilö vammansa tai sairautensa johdosta välttämättä tarvitsee palvelua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista. (THL 2015)

Neuropsykiatrinen valmennus räätälöidään vastaamaan autismin kirjon henkilön yksilöllisiä tarpeita. Valmennuksessa keskitytään elämänhallinnan ja toiminnanohjauksen pulmatilanteiden ratkaisemiseen. Valmennus toteutetaan yleensä arjen toimintaympäristöissä ja tilanteissa. Valmennuksen maksajana toimii kunnan sosiaalitoimi tai palvelun käyttäjä. Neuropsykiatrisesta valmennuksesta on käytössä myös muita nimityksiä, esimerkiksi autismiohjaus, kuntoutusohjaus, auneohjaus, coachaus, luotsaus jne.

Tietoa palveluista saa kunnan sosiaalitoimesta (palveluohjaaja tai sosiaalityöntekijä) ja Autismi- ja Aspergerliiton palveluneuvonnasta. Palveluneuvonta