Suunnitelmat kuntoutuksen ja palveluiden pohjana

Palvelusuunnitelman laatiminen on kunnan vastuulla. Aloitteen suunnitelman teosta tekee yleensä perhe tai aikuinen autismin kirjon henkilö, joka on yhteydessä kunnan sosiaalitoimeen. Palvelusuunnitelmaan kirjataan palvelujen tarve ja suunnitelma sitoo kuntaa ja siitä poikkeavaa päätöstä ei voi tehdä ilman perusteltua syytä.

Palvelusuunnitelma aikuisella
on sosiaalihuollon ja autismin kirjon henkilön välinen toimintasuunnitelma joka määritellään sosiaalihuoltolaissa. Palvelusuunnitelma on tärkeässä roolissa, koska se avaa mahdollisuuden räätälöityyn tukeen. Se antaa autismin kirjon henkilölle mahdollisuuden osallistua oman tukensa suunnitteluun ja vaikuttaa saamaansa palveluihin.

Lapsen ja perheen palvelusuunnitelman tavoitteena on ensisijaisesti tukea ja vahvistaa perheen jokapäiväistä pärjäämistä ja lapsen kasvua ja kehitystä. Perheen ja lapsen tai nuoren oma näkemys tuen ja palveluiden tarpeesta sekä omasta perhekohtaisesta elämäntilanteesta on suunnittelun perustana. Vammaispalvelulain näkökulmasta palvelusuunnittelu lapselle tai nuorelle perheineen noudattaa kaikkia niitä reunaehtoja, joita palvelusuunnittelulle ja -suunnitelmalle yleisesti asetetaan.

Kuntoutussuunnitelman teko kuuluu julkiselle terveydenhuollolle. Yleensä lasta tai aikuista tutkinut taho tekee kuntoutussuunnitelman. Suunnitelman laadintaan osallistuvat yleensä  perhe/aikuinen autismin kirjon henkilö, lääkäri, terapeutit (moniammatillinen työryhmä) ja tarvittaessa muu lähiverkosto.

Vuoden 2016 alusta kuntoutuksen myöntäminen ei enää ole sidoksissa siihen, että kuntoutuja saa vähintään korotettua vammaistukea tai korotettua eläkettä saavan hoitotukea.

Lakimuutos parantaa etenkin 16 vuotta täyttävien kuntoutujien tilannetta.  Kelan tiedote kuntoutuksesta 2016