Autismin varhainen seulontalomake (autismi)

Autismi-diagnoosi tehdään useimmiten lapsen ollessa 1 ½ -vuotias. Kun diagnoosi saadaan varhaisessa, voidaan myös kuntoutus aloittaa mahdollisimman varhain.

CHAT-seulontalomakkeen (Checklist for autism in toddlers, Baron-Cohen et al, 1992) tarkoituksena on olla suuntaa antava ja keskustelua tukeva apuväline eri ammattilaisia kohdatessa silloin, kun mietitään autismin mahdollisuutta.

M-CHAT-R-seulontalomake >>

Autismikirjon seulontalomake (Asperger)

Aspergerin oireyhtymä
näkyy usein erilaisena käyttäytymisenä, jota tarkkaillaan Christopher Gillbergin kehittämässä ASSQ- seulontalomakkeessa.

ASSQ-seulontalomakkeen (Autism Spectrum Screening Questionnaire) tarkoitus olla suuntaa antava ja keskustelua tukeva apuväline eri ammattilaisia kohdatessa silloin, kun mietitään Aspergerin oireyhtymän mahdollisuutta.

ASSQ-seulontalomake pdf-muodossa

Asperger-diagnoosi vai ei?

Tarvitaanko diagnoosia aina, kun huomataan Aspergerin oireyhtymälle tyypillisiä käyttäytymisen piirteitä? Jos henkilö tuntee elävänsä tyydyttävää elämää, eikä oireyhtymälle tyypillinen käyttäytyminen häiritse arjen sujumista, diagnoosista ei välttämättä ole hyötyä. Monet elävät tyydyttävää elämää ilman diagnoosia.

Diagnoosia kannattaa lähteä hakemaan, jos henkilöllä on Aspergerin oireyhtymälle tyypillistä käyttäytymistä, joka häiritsee hänen jokapäiväistä elämäänsä. Kun oireyhtymälle ominainen käyttäytyminen häiritsee arjen sujumista, diagnoosia tarvitaan kuntoutukseen ja hoitoon pääsemisessä.