Autismikirjon diagnosointi muuttuu

Autismiin liittyvässä diagnosoinnissa on tapahtumassa muutos, ICD-10 tautiluokituksen korvaa ICD-11-luokitus. WHO on kaavaillut käyttöönoton tapahtuvaksi vuoden 2022 alusta.

ICD -tautiluokitusjärjestelmä on Maailman terveysjärjestön (WHO) kehittämä ja järjestelmän muutosta toteutetaan WHO:n johdolla. Tulevan muutoksen yhteydessä nykyisessä tautiluokituksessa laaja-alaisiin kehityshäiriöihin sisältyvät erilliset diagnoosit (autismi, Aspergerin oireyhtymä, epätyypillinen autismi, disintegratiivinen kehityshäiriö) poistuvat ja tilalle tulee yksi sateenvarjodiagnoosi "autismikirjon häiriö". Muutoksen yhteydessä Rettin oireyhtymä, joka aiheutuu x-kromosomissa tapahtuneesta mutaatiosta, siirtyy muiden samankaltaisten diagnoosien yhteyteen.

Pohjana ICD-11 suunnitelluille muutoksille on Amerikan psykiatrisen yhdistyksen (APA) luomassa DSM- tautiluokitusjärjestelmässä tapahtuneet muutokset autismin diagnosoinnissa. Muutoksiin DSM-luokituksessa päädyttiin, koska monesti rajat eri autismidiagnoosien välillä jäivät epäselviksi ja joskus henkilöt saivat samoilla oireilla eri diagnooseja. Lisäksi laaja tutkimustyö ei tuonut näyttöä siitä, että autismi ja Aspergerin oireyhtymä olennaisesti eroaisivat toisistaan. Uusin versio DSM-5 otettiin käyttöön vuonna 2013.

Diagnoosimuutokseen liittyvistä uudistuksista ei voida vielä tässä vaiheessa antaa kattavasti tietoa, koska ICD-11-luokituksen luonnosta muokataan jatkuvasti.

Autismikirjon häiriön diagnoosikriteerien muotoutumista tautiluokituksen luonnoksessa voi seurata WHO:n sivuilta.

Raportti diagnoosimuutoskyselystä

Autismi- ja Aspergerliitto avasi lokakuun 2016 ja huhtikuun 2017 välillä kyselyn, jossa haluttiin selvittää autismikirjon henkilöiden, omaisten ja ammattilaisten ajatuksia autismikirjon diagnoosien muuttamisesta. Kyselyn analysoi Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelija Janita Smith.

Diagnoosimuutos vaikuttaa herättäneen melko paljon huolta. Ammattilaiset olivat selvästi vähiten huolissaan diagnoosimuutoksesta.