Autismin diagnosointi moniammatillisessa tiimissä

Autismin kirjon oireyhtymän diagnosointi tapahtuu yleensä moniammatillisessa työryhmässä erilaisia seulontaan ja arviointiin liittyviä oirelistoja, strukturoituja haastatteluja sekä havaintomittareita apuna käyttäen.

Tärkeimpinä osa-alueina diagnoosia tehtäessä ovat kommunikointi, sosiaalinen vuorovaikutus ja kiinnostuksen kohteet. Diagnoosia tehtäessä huomioidaan henkilön koko kehityshistoria.

Miten tutkimuksiin?

Jos epäilet itsesi tai läheisesi olevan autismin kirjolla, niin asiaa voi lähteä selvittämään henkilön iästä ja elämäntilanteesta riippuen neuvolan, kouluterveydenhuollon, oppilasterveydenhuollon, työterveyshuollon tai aina myös julkisen terveydenhuollon kautta. Yleislääkäri voi tehdä lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle, jossa moniammatillinen työryhmä tekee tutkimukset ja erikoislääkärin johdolla arvioi kriteeristön täyttymistä.

Tutkimuksia tekevät myös yksityiset palveluntarjoajat. Tutkimusten kustannukset ja mahdollisten vakuutusten kattavuus kannattaa silloin selvittää etukäteen. Omalla seudulla toimivia palveluntarjoajia on mahdollista tiedustella tarkemmin Autismi- ja Aspergerliiton palveluneuvonnasta.

Lääkärin vastaanotolle voi valmistautua täyttämällä seulontalomakkeen (CHAT/ ASSQ) ja kirjoittamalla ylös havaintoja, joiden perusteella epäilys autismin kirjon oireyhtymästä on herännyt, ja miten piirteet ovat ilmenneet eri ikävaiheissa.