Autismi (F84.0)

Autismi on autismikirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa hyvin vaihtelevia toiminnan esteitä. Nämä toimintarajoiteet vaikuttavat huomattavasti autistisen henkilön elämään, mutta autismiin liittyy myös useita vahvuuksia. Monille henkilöille autismi on osa identitettiä: autismi ei ole tauti tai sairaus, josta pitäisi "parantua." Autistisilla henkilöillä aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja tavallisesta poikkeavaa. Autismi todetaan useimmiten lapsen kehityksen siinä vaiheessa, kun hänen pitäisi alkaa opetella vuorovaikutustaitoja. Autismi ei useinkaan näy ulospäin, jolloin ympäristö voi tulkita käyttäytymistä väärin.

Kaikilla autistisilla henkilöillä ilmenee vaikeuksia

• sosiaalisessa kommunikaatiossa (vaikeuksia sekä sanallisessa että sanattomassa viestinnässä)
  • sosiaalisessa vuorovaikutuksessa (vaikeuksia tunnistaa tai ymmärtää
     muiden ihmisten tunnetiloja ja tunteita sekä ilmaista omiaan)
  • sosiaalisessa mielikuvituksessa (ymmärtää ja tulkita muiden ihmisten ajatuksia, tunteita ja toimia)

Aistien erityispiirteet

Autismikirjon henkilö voi olla yli- tai aliherkkä eri aistimuksille, kuten äänille, kosketukselle, eri haju- ja makuaistimuksille sekä valolle, väreille, lämpötiloille ja kivulle. Esimerkiksi ympäristön erilaiset taustaäänet, jotka harvoin haittaavat muita ihmisiä, voivat autistisesta henkilöstä kuulostaa varsin kovilta ja häiritseviltä. Ne voivat  aiheuttaa ahdistuneisuutta ja tuntua jopa fyysisenä kipuna.

Erityiset mielenkiinnonkohteet

Monilla autistisilla henkilöillä on erityisiä mielenkiinnnonkohteita varsin varhaisesta iästä lähtien. Nämä kohteet voivat olla luonteeltaan pysyviä tai vaihdella ajan kuluessa. Mielenkiinnonkohteet voivat liittyä esimerkiksi taiteeseen, musiikkiin, tietokoneisiin, liikennevälineisiin ja moniin muihin. Joskus mielenkiinnonkohteeksi saattaa muodostua jokin hyvin erikoinen ja epätavallinen asia. Erityiset mielenkiinnonkohteet tuotavat iloa ja onnellisuutta autistisen henkilön elämään.

Toistava käyttäytyminen ja rutiinit

Autistinen henkilö haluaa pitää kiinni omista rutiineistaan sekä ennakoida tulevia asioita ja tapahtumia. Säännöt ja sopimukset voivat myös olla tärkeitä. Autistinen henkilö saattaa esimerkiksi haluta, että kouluun tai harrastuksiin mennään aina samalla tavalla; samalla kulkuvälineellä ja samaa reittiä.  Muutokset voivat tuntua ikäviltä, mutta niihin on helpompi asennoitua, mikäli pystyy valmistautumaan ennakolta.

Epätyypillinen autismi (F84.1)

Epätyypillinen autismi voi olla epätyypillinen alkamisiältään, oireiltaan tai molemmilta.
Epätyypillinen autismi -diagnoosiin päädytään silloin, kun jokin autismikirjon diagnoosikriteerien yksittäisistä kohdista ei täyty, vaikka muilta osin autismikirjoon liittyvä käyttäytyminen on selvästi todettavissa.