Koulunkäynti ja opiskelu

Hyvin onnistunut siirtyminen elämänvaiheesta toiseen vaatii suunnittelua, tukea ja tietoa siirtymistä.

AS-lapsen luokkasijoitus
on yleensä yleisopetuksessa, mutta se voi olla myös erityisluokassa, pienryhmässä tai integroidusti yleisopetuksen luokassa. Hän voi tarvita koulunkäyntiavustajan ja iltapäivähoitoa.

Peruskoulun jälkeen opiskelu jatkuu toisen asteen koulutuksessa; lukiossa, ammatillisessa oppilaitoksessa tai esimerkiksi ammatillisen koulutuksen valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ryhmissä. Näissä nuori opettelee työnteon lisäksi asumisessa ja vapaa-ajan vietossa tarvittavia arkielämän taitoja. Osa jatkaa opintojaan korkeakouluissa, joissa opintojen eteneminen on yksilöllistä ja tukitoimien saatavuus on toistaiseksi ollut satunnaista.

Myös Suomessa on saatu vakuuttavaa näyttöä siitä, että käyttäytymisterapiaan, kommunikaatio- ja toimintaterapeuttiseen lähestymistapaan sekä pedagogiseen kuntoutukseen perustuvat menetelmät auttavat AS-henkilöitä kuntoutumaan.