Yhteystiedot:

Nuijamiestentie 3 B

aut1

AUTISMIN KIRJO virhr1

Autismin kirjon oireyhtymät ovat keskushermoston kehityshäiriöitä.

Autismin kirjoon kuuluvataut1

• autismi
  • Aspergerin oireyhtymä
  • Rettin oireyhtymä
  • disintegratiivinen kehityshäiriö sinipala2
  • laaja-alainen kehityshäiriö.

Autismin kirjoon kuuluu Suomessa noin
54 000 ihmistä, joista autistisia on noin 11 000.

kelt3

Tunnusomaisia ulospäin näkyviä erityispiirteitä ovat

• poikkeava sosiaalinen vuorovaikutus ja kommunikaatio
  • epätavalliset reaktiot aistiärsykkeisiin ja
  • rajoittunut, stereotyyppinen käytös.

Näiden toimintarajoitteiden lisäksi erityispiirteisiin liittyy yksilöllisiä vahvuuksia, esim. hyvä muisti.

Osa autismin kirjon ihmisistä tarvitsee päivittäistä tukea ja hoitoa koko elämänsä ajan.

Yksilöllisen varhaiskuntoutuksen ja koulutuksen järjestelyjen avulla nykyistä suurempi osa autismin kirjon ihmisistä voisi käyttää vahvuuksiaan rakentavalla tavalla.

UUTISOTSKOT

Palvelupolkumalli.fi -sivusto tarjoaa tietoa erityislasten perheille ja ammattilaisille

Uudistunut Palvelupolkumalli.fi -portaali julkaistiin 3.9.2015. Nettisivut on suunnattu tapaturmaisesti vammautuneiden, pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten perheille sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattihenkilöille.

Etsimme kokemusasiantuntijoita esiintymään Arjessa alkuun -videoihin!

Esiintyjiksi haetaan autismin kirjon henkilöitä sekä heidän läheisiään.

Arjessa alkuun -koulutuksia Helsingissä ja Tampereella

Koulutukset on suunnattu kaikille autismin kirjosta kiinnostuneille ja ne ovat maksuttomia. Iltakoulutus on suunnattu erityisesti perheille ja työssään käytännön vinkkejä tarvitseville

Yhdistysposti 5 on ilmestynyt

Yhdistysposti on liiton järjestösuunnittelijoiden kokoama kirje yhdistysten puheenjohtajille sekä sihteereille ja se on tarkoitettu edelleenjaettavaksi jäsenistölle.

Vertaistapaamisia isovanhemmille

Autismin kirjon lasten isovanhempien vertaistapaamiset 27.8. ja 17.9.2015 Autismi- ja Aspergerliiton keskustoimistolla Helsingissä.

Autismi-Chat ajat Tukinetissä syksylle 2015

Autismi-Chatien ohjaajina toimivat Autismi- ja Aspergerliiton työntekijät

25.6.2015 Kysely ikääntymisestä autismin kirjolla 2015

Autismi – ja Aspergerliiton hallinnoima Aktiivinen ikääntyminen autismin kirjolla – projekti kartoittaa autismin kirjon henkilöiden ikääntymiseen liittyviä seikkoja vuoden 2015 aikana.

Autismin kirjo tutuksi koulutukset syksyllä 2015

Nyt on aika ilmoittautua Autismin kirjo tutksi koulutksiin. koulutussarjat järjestetään Kouvolassa elo- syyskuussa iltakoulutuksena ja Iisalmessa viikonloppukoulutuksena 4.-5.9.2015.

Yhdistysposti 4 on ilmestynyt

10.6.2015 Vammaisfoorumin ja kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan kannanotto hallituksen kaavailemia eläkkeensaajien asumistuen leikkauksia vastaan

Uusi hallitusohjelma iskee kipeimmin pienituloisiin, kansaneläkkeen varassa eläviin vammaisiin kansalaisiin. Indeksijäädytys, lääkekorvausten pienentäminen, taksimatkakorvausten omavastuun suurentaminen, sähkö-, kiinteistö- sekä lämmityspolttoaineiden verojen korotukset sekä palvelumaksujen nostot ovat kohtuuttomia pienituloisille. Kun eläkkeensaajien asumistukea pitäisi elämisen kustannusten nousun vuoksi nostaa, hallitus on sitä heikentämässä.

Kiinnostaako Arjessa alkuun -vertaisosaajatoiminta?

Seuraava Arjessa alkuun -vertaisosaajakoulutus käynnistyy Helsingissä elokuussa 2015. Mukaan koulutukseen voi lähteä pääkaupunkiseudun ulkopuoleltakin, sillä vertaisosaajia tarvitaan ympäri Suomea.

KYSELY: Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden yhdenvertaisesta palveluiden saatavuudesta

Kyselyn tarkoituksena on selvittää aiheuttaako pitkäaikaissairaus tai vamma vaikeuksia saada yhdenvertaisesti palveluja. Kysely koskee pääasiassa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita, pankkipalveluita sekä vakuutuspalveluita. Kyselyn lopussa on mahdollisuus tuoda esille kokemuksia palveluiden saatavuuteen ja esteettömyyteen liittyen myös muita palveluita koskien.

1.6.2015 Potilasjärjestöt: Hallitusohjelma karua luettavaa paljon sairastaville

Uusi hallitusohjelma tuo erityisesti pitkään sairastaville vuosi vuodelta entistä raskaamman maksutaakan. Lääkkeistä ja matkoista maksettavat korvaukset pienenevät samalla kun sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut nousevat, toteaa 36 potilas- ja kansanterveysjärjestön POTKA-verkosto.

28.5.2015 Autismin kirjon elämänkaarella -videoklippien sarja osa1

Ensimmäinen osa Autismin kirjon elämänkaarella videoklippien sarjasta on nyt katsottavissa Autismi- ja Aspergerliiton Youtube-kanavalta. Osassa 1 on pääroolissa Ari Hietikko ja hänen tarinansa.